آرشیو یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۸۲
بین الملل
۲۷

دمشق تصمیم گرفت:آژانس اتمی اجازه ورود به مراکز نظامی سوریه را ندارد

گروه بین الملل - پس از انتشار گزارش مبهم آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای سوریه، محمد البرادعی رئیس آژانس و نیز برخی منابع امریکایی و اروپایی خواستار بازبینی از چند مرکز امنیتی و نظامی سوریه شدند، در پاسخ این خواسته های سیاسی، دمشق اعلام کرد که اجازه بازرسی های بیشتر از مراکز هسته ای را به آژانس نخواهد داد.

سوریه پیش از این در ماه ژوئن به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داده بود از شهرک «خیبر» بازدید کند ولی درخواست های این نهاد نظارت بین المللی برای بازدیدهای بیشتر از این کشور را نپذیرفت. به گزارش آسوشیتدپرس «ابراهیم عثمان» رئیس آژانس اتمی سوریه اعلام کرد: آژانس با سوریه توافق کرده بود که تنها یک بازدید انجام دهد. اما آژانس خواستار بازدید از سه مرکز دیگر در سوریه است.

عثمان سه مرکز مورد درخواست سوریه را پایگاه نظامی غیرهسته ای خواند که نمی تواند از سوی خارجیان مورد بازرسی قرار گیرد و سوریه اجازه بازدید از آنها را به خارجیان نمی دهد. محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش دوره ای خود اعلام کرد که تصاویر ماهواره ای گرفته شده از مرکز خیبر نشان دهنده مشخصه های رآکتور هسته ای است.

این نهاد همچنین با اشاره به نمونه برداری های صورت گرفته از این مرکز که سال گذشته توسط اسرائیل بمباران شد، اعلام کرد که در خاک محل مذکور مقدار قابل توجهی مواد اورانیوم طبیعی فرآوری شده شیمیایی وجود داشته است. «گریگوری شولته» نماینده دائم امریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مدعی شد گزارش آژانس سوءظن درباره برنامه هسته ای سوریه را تقویت می کند.

امریکایی ها مدعی هستند که دمشق به کمک کره شمالی مشغول فعالیت بر روی این رآکتور بوده است.پیش از آژانس اتمی و امریکا، منابع اسرائیل با ادعای این که برخی تجهیزات و لوازم هسته ای کره شمالی به سوریه واگذار شده است، اقدام به بمباران نقاطی از سوریه کرده بودند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اخیرا در سخنانی اعلام کرد: تا زمانی که رژیم صهیونیستی به ذخیره سازی بمب هسته ای ادامه می دهد، تلاش مجامع بین المللی برای خلع سلاح هسته ای در خاورمیانه امری بیهوده است.