آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۶۵۸۳
صفحه اول
۱

قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه: ایران گزینه هایی را برای آزادی کشتی ربوده شده روی میز دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد ایران گزینه هایی را برای آزادی کشتی ربوده شده روی میز دارد. حسن قشقاوی روز گذشته در جلسه مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران با تاکید بر پیگیری های انجام شده از جانب وزارت امور خارجه گفت به محض وقوع واقعه همان شب کمیته پیگیری در وزارت خارجه زیر نظر معاونت آفریقایی تشکیل شد و سفارت های ایران در کنیا، سومالی و اتیوپی پیگیر کار هستند. وی اضافه کرد: در حوزه کشتیرانی کشور نیز اقداماتی صورت گرفت و تماس هایی نیز برقرار شده که امیدواریم نتیجه آن موجب رهایی کشتی ایرانی و خدمه آن باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر انجام اقداماتی در سطح دریانوردی بین المللی و انجام اقداماتی زیر نظر سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بخشی از کشورهایی که دایره سیطره دریایی دارند در این خصوص باید اقدامات جدی صورت دهند و مسئولیت برخورد با این قبیل اقدامات را بپذیرند چرا که تنها یک چاره بین المللی می تواند کارساز باشد

قشقاوی با تاکید بر این که تعدد و تکثر ربایش کشتی ها در فاصله زمانی کوتاه غیر شفاف و رازآلود است گفت: تداوم این قبیل اقدامات باعث میلیتاریزه کردن دریاهای جهان می شود که باید اقدامات در چارچوب سازمان ملل و همکاری های دسته جمعی صورت گیرد و آزادی بیش از حد و حصر افراد رباینده حاصل نگردد.

وی بخشی از خدمه این کشتی را ایرانی و بخشی دیگر را غیر ایرانی و حامل گندم از یکی از کشورهای اروپایی عنوان کرد و در خصوص اقدام نظامی در مقابله با ربایندگان کشتی نیز گفت: همه گزینه ها بر روی میز قرار دارد و ما باید ببینیم چه گزینه ای می تواند موثرتر واقع شود.