آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۶۵۸۳
گفتگو
۱۷

هند وچین

رقابت فناوری پیشرفته و نحوه واکنش ایالات متحده

ارنست اچ پریگ

کتاب حاضر، توسعه سریع صنعت فناوری پیشرفته صادرات-محور، درهند و چین و برنامه های پیش رو را مورد بررسی قرار داده است. موضوعات خاص بررسی شده در این کتاب عبارتند از: آموزش، پژوهش و توسعه)RD(، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، تجارت، و نوآوری تکنولوژیک. نویسنده تخمین می زند که در طول 2 تا 5 سال آینده، هند به احتمال زیاد رشد سالیانه ای بین 8 تا 10 درصد را ادامه خواهد داد، درحالی که چین با تجربه کردن جابه جایی ساختاری ازرشد صادرات-محور به سوی رشد درون-محور، نرخ رشد کمتری مابین 5 تا 7 درصد در سال را پیش رو خواهد داشت.

از سوی دیگر کتاب مذکور به واکنش فراگیر ایالات متحده در برابر چین وهند به عنوان “ابرقدرت های فناوری پیشرفته”، پرداخته و دستورالعمل های سیاست گذارانه خاصی را در حوزه های مالیه، تجارت و سرمایه گذاری بین المللی ارائه داده است. این توصیه ها مواردی همچون، عکس العمل محکم تر در برابر استفاده چین و دیگر شرکای تجاری آسیایی اش از ارزهای خارجی، موافقتنامه های بیشتر تجارت آزاد در منطقه اقیانوس آرام و با هند به عنوان شالوده های تجارت آزاد چندجانبه کالاهای کشاورزی، و... را شامل می شود.

توصیه های دیگری نیز درمورد خط مشی داخلی، حوزه هایی همچون آموزش، برنامه های دولتی حمایت از پژوهش های بنیادی، واصلاحات مالیاتی، را دربرگرفته است.

ارنست اچ. پریگ، کارشناس تجارت بین الملل در مرکز مطالعات استراتژیک وبین المللی واشنگتن در بین سال های 1989 تا 1998، از سال 2000تاکنون پژوهشگرارشد مسائل تجاری و بهره وری در اتحادیه تولید کنندگان ایالات متحده می باشد.

انتشارات مرکز مطالعات استراتژیک وبین المللی واشنگتن، کتاب “هندوچین، رقابت فناوری پیشرفته و نحوه واکنش ایالات متحده” را در ماه مارس 2008 منتشرنموده است.