آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۶۵۸۳
بین الملل
۲۱

اوباما و آینده روابط با روسیه و ایران

باراک اوباما میراث دار مشکلات زیادی در تنظیم سیاست خارجی آینده آمریکا خواهد بود. علاوه بر این به نظر می رسد اوباما در نحوه تعامل با ایران و روسیه نیز دچار مشکلات مختلفی گردد. به خصوص که وی در دوران مبارزات انتخاباتی خود نیز مواضع نسبتا متضادی را نسبت به ایران و روسیه اتخاذ نمود. بر این اساس علیرغم آنکه در حال حاضر آمریکا و روسیه در بسیاری عرصه ها به یکدیگر وابسته هستند، اما به نظر می رسد که مسکو می تواند از مذاکره و مباحثه با کاخ سفید درباره مسائلی که واشنگتن در آن ذینفع است، امتناع ورزد. از سوی دیگر برجسته تر شدن مسائل مربوط به دموکراسی و حقوق بشر در روسیه نیز می تواند یکی از پیامدهای انتخاب اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باشد.

به طور کلی رهبران روسیه معتقدند که روسیه و آمریکا به یکدیگر نیاز دارند و با توجه به نقش اقتصادی و سیاسی آمریکا در جهان، برای آنها مهم است که چه کسی بر این کشور حکومت کند. همچنین روس ها معتقدند که رئیس جمهور آینده آمریکا باید بر اساس تساوی حقوق و با احتساب منافع متقابل به روابط واشنگتن و مسکو سامان دهد. در این بین مردم روسیه نیز امیدوارند رئیس جمهور جدید آمریکا روابط دوستانه ای با مسکو داشته باشد. از این رو به طور کلی باراک اوباما از طرفداران زیادی در روسیه برخوردار است.

در خصوص رابطه با ایران نیز علیرغم آنکه به نظر می رسد اوباما موضعی عمل گرایانه و انعطاف پذیر در سیاست خارجی آمریکا اتخاذ نماید، با این حال نمی توان به وقوع تحولی چشمگیر، خوشبین بود. در واقع همچون گذشته، سیاست های خصمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، تداوم خواهد یافت و تغییر چندانی در روابط تهران و واشنگتن ایجاد نخواهد شد.

منبع: ایراس (مرکز مطالعات روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز)