آرشیو چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷، شماره ۱۶۸۸
بانک و بیمه
۱۲

مدیرعامل بانک ملی خبر داد

12درصد تنخواه حساب های دولتی از بانک ها گرفته شد

بر پایه تصمیمات دولت و ابلاغ بانک مرکزی، 12 درصد تنخواهی که بابت نگهداری حساب های دولت در اختیار بانک های دولتی قرار می گرفت، از آنها گرفته شد.

علی صدقی، مدیرعامل بانک ملی ایران در گفت وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا با وجودی که بانک های خصوصی از مزایایی همچون در اختیار داشتن وجوه دولتی برخوردار نیستند اما نرخ سودشان با بانک های دولتی یکسان تعیین می شود، به ضرورت یکسان سازی شرایط رقابت در میان بانک های دولتی و خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه شرایط رقابت میان بانک های دولتی و خصوصی مساوی باشد، قطعا وضعیت سپرده گذاری در بانک های دولتی بهتر خواهد بود و اگر زمانی همه شرایط یکسان بود، می بایست نرخ های سود هم بین بانک های دولتی و غیر دولتی یکسان باشد. وی در توضیح بیشتر این موضوع یادآور شد: وجوه اداره شده دولتی که در اختیار بانک های دولتی قرار می گیرد، پولی است که دولت نزد بانک های دولتی می گذارد و در قبال آن تسهیلات می پردازد، این گونه نیست که این پول ها را در بانک ها بگذارد تا بماند. وی در پاسخ به این سوال که گردش مالی حساب های دولت در بانک های دولتی گاهی برابر با سود یک سال بانک های خصوصی است و این موضوع در تضاد با یکسان بودن شرایط رقابت است؛ چرا دولت با این وجود شرایط سپرده پذیری و پرداخت تسهیلات را یکسان کرده است؟ گفت: بالاخره این موضوع هم آرام آرام در حال کاهش یافتن است، سابقا در مقابل حساب های دولتی 12 درصد تنخواه در بانک های دولتی می ماند که هم اکنون با اتخاذ سیاستی از سوی بانک مرکزی، چند ماه است که این حذف شده و همه بانک ها این مبلغ را به صفر رسانده اند.مدیرعامل بانک ملی خاطر نشان کرد: هم اکنون چیزی به عنوان تنخواه بابت حساب های دولتی که بانک مرکزی حسابدار اصلی آن و بانک های دولتی عامل آن هستند، وجود ندارد.

صدقی در پاسخ به این سوال که آیا کسر 12 درصد تنخواه بابت نگهداری حساب های دولت، بانک ها را به فکر افزایش نرخ کارمزدها انداخته است؟ گفت: بیش از 15 سال است که نرخ کارمزدهای بانکی تغییر پیدا نکرده است.