آرشیو شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۵۴
اخبار اقتصادی
۴

بحران مالی بر دانشگاه های آمریکایی سایه افکند

افزایش شهریه و ترک تحصیل دانشجویان

با گسترش بحران مالی در آمریکا، دانشگاههای این کشور با مشکلات جدی روبه رو شدند به گونه ای که مجبور شده اند شهریه تحصیلی دانشجویان خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری ها، ترک تحصیل دانشجویان، تاخیر در اجرای طرح های عمرانی و کاهش حمایت مالی بنیادهای خیریه از دانشگاههای برتر آمریکایی، تنها بخشی از اثرات بحران مالی است که نگرانی استادان و دانشجویان دانشگاههای آمریکا را به همراه داشته است.

براساس این گزارش، تنها در شش ماهه اول سال جاری میلادی، شهریه دانشگاههای خصوصی در آمریکا حدود 6درصد و در دانشگاههای دولتی حدود 6.5درصد افزایش یافته و به 6500دلار رسیده است. این روند، نگرانی دانشجویان و متقاضیان تحصیل در دانشگاههای برتر آمریکایی را برانگیخته است.

در برخی از دانشگاهها، از جمله در دانشگاه بوستون، برای کاهش اثرات ناشی از بحران اقتصادی، طرح های عمرانی از پیش تعیین شده، متوقف و علت آن کمبود بودجه اعلام شده است.

مسئولان دانشگاه ییل نیز با به تعویق انداختن طرح های عمرانی، اعلام کردند اولویت در این دانشگاه، جلوگیری از افزایش شهریه و کمک به دانشجویان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه است.

از جمله عوامل تاثیرپذیری دانشگاههای آمریکا از بحران مالی، حضور برخی از این دانشگاهها در بازار سهام اعلام شده است. دانشگاههای آمریکایی علاوه بر دریافت کمک های مالی از طرف دولت و همچنین حمایت مالی از سوی بنیادهای خیریه، بخشی از هزینه های خود را از طریق معاملات در بازار سهام تامین می کنند.

از دیگر عوامل آسیب پذیری دانشگاهها در آمریکا، می توان به کاهش ده درصدی کمک های بنیادهای خیریه اشاره کرد. این کاهش بودجه در دانشگاههای برتر جهان، همچون دانشگاه هاروارد و استنفورد نیز رخ داده است.

در همین حال نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی در بین دو هزار دانشجوی آمریکایی نشان می دهد که 57درصد دانشجویان با وجود برخورداری از شرایط مناسب علمی، تنها به دلیل مشکلات اقتصادی حضور در دانشگاههای سطح متوسط و با شهریه ای ارزان را ترجیح داده اند.

بنابراین نظرسنجی، 16درصد از دانشجویان آمریکایی به دلیل مشکلات مالی، تحصیل را نیمه تمام رها کرده اند. از جمله اقداماتی که شرایط نامناسب مالی را تا حدی برای دانشجویان بهبود خواهد بخشید، دریافت بورس تحصیلی از دولت است. تنها در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، تعداد متقاضیان دریافت بورس تحصیلی نسبت به سال گذشته در همین ماه، به 800هزار نفر افزایش یافته است.