آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۰
ایران اقتصادی
۱۷

دستیابی ایران به دانش فنی تشخیص زلزله

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از دستیابی به دانش فنی تشخیص زلزله 24 ساعت قبل از وقوع خبر داد و در عین حال گفت: آزمایشات بیشتری در این باره در حال انجام است. به گزارش مهر، سید محمود فاطمی عقدا در حاشیه همایش علمی تولید صنعتی و فناوری های ساختمان افزود: ایران در امر تحقیقات پیش بینی زلزله از تمام کشورهای دنیا جلوتر است و هم اکنون به دلیل عدم ثبت یافته ها به صورت بین المللی به نام ایران، نتایج این تحقیقات اعلام رسمی نشده است.

ساخت سه نیروگاه بزرگ توسط بخش خصوصی

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استانهای خراسان گفت: سه نیروگاه بزرگ تولید برق توسط بخش خصوصی در استان خراسان رضوی احداث می شود. محمد فخر نبوی در گفت وگو با خبرنگار مهر در مشهد افزود: این نیروگاه ها که در شهرستان های سرخس، سبزوار و تربت حیدریه واقع شده اند توان تولید بیش از یک هزار و 500 مگاوات برق را دارند.وی در خصوص میزان اعتبارات این طرح ها نیز تصریح کرد: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر هشت هزارو 400 میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

هشدار وزیر نیرو نسبت به کاهش حجم آب پشت سدها

وزیر نیرو با ارائه گزارشی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درباره کاهش حجم آب پشت سدهای کشور هشدار داد.به گزارش واحد مرکزی خبر، پرویز فتاح با بیان اینکه متوسط سرانه آب در جهان سالیانه 7500 مترمکعب است این رقم را برای ایران 1900 مترمکعب اعلام کرد. وزیر نیرو با بیان اینکه متوسط بارندگی در کشور سالیانه 250 میلیمتر است، گفت: متاسفانه این رقم در سال آبی 87-1386، 138 میلیمتر بود. وزیر نیرو در بخش دیگری از گزارش خود به کاهش آب پشت سدهای بزرگ کشور اشاره کرد و عزم ملی و همکاری همه مردم را برای حفظ آب های سطحی و زیرزمینی کشور خواستار شد.

درخواست بانک جهانی نسبت به توقف طرح خودکفایی برنج

بانک جهانی در گزارشی با به صرفه دانستن واردات برنج در مقایسه با تولید آن در داخل اعلام کرد، اجرای طرح خودکفایی برنج در ایران سالانه 300 میلیون دلار به این کشور زیان وارد می آورد.به گزارش فارس، بانک جهانی در گزارشی به بررسی هزینه لازم برای خودکفایی در تولید برنج در ده کشور جهان پرداخته و چنین نتیجه گرفته که با توجه به قیمت های جهانی، واردات این محصول از تلاش برای تولید آن در داخل به صرفه تر است.