آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۰
فرهنگ و اندیشه
۱۰

کتاب اندیشه

فرهنگ گفته های طنزآمیز

رضی هیرمندی

فرهنگ گفته های طنزآمیز که به دو زبان انگلیسی و فارسی ارائه شده است مجموعه ای گردآوری شده از دو فرهنگ «گفته های طنزآمیز آکسفورد» و «فرهنگ گفته های طنزآمیز پنگوئن» است که مؤلف سعی کرده متناسب با حلقه ایرانیان این گفته های طنز را جدا کند و آنها را به همراه معادل فارسی در این فرهنگ گردآورد و به این اعتبار مجموعه ای فراهم شده که برای زبان شناسان، مترجمان کتبی و شفاهی هم می تواند قابل تامل باشد.

گفته های طنز در این فرهنگ موضوعی سامان یافته اند و موضوعات نیز ترتیب الفبایی پذیرفته اند. نمایه ای که آخر کتاب فراهم شده نیز ترتیب گفته های هر گوینده را مشخص می کند.

متن انگلیسی هر گفته با همان شماره ترتیب ترجمه فارسی آن در نیمه دوم هر صفحه درج شده تا خوانندگان دو زبانه بتوانند ابتدا گفته انگلیسی و بعد معادل فارسی آن را بخوانند هرچند عکس قضیه نیز عملی است.

اما این نکته درمورد این فرهنگ قابل ذکر است که برخی از جملات یا گفته های این کتاب گزین گویه هایی بسیار پرتامل و عمیق از فلاسفه ای است که هیچ طنزی در آنها نیست به این اعتبار شاید مناسب تر بود عنوان کتاب طوری انتخاب می شد که شمول معنایی بیشتری در رابطه با محتوای کتاب را دربر می گرفت!