آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۰
ایران زمین
۱۹

مجموعه گوهرشناسی در بیرجند راه اندازی شد

بیرجند- خبرنگار «ایران»: نخستین مجموعه گوهرشناسی و کارگاه آموزشی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خراسان جنوبی طی مراسمی در مرکز آموزش صنایع دستی شهر بیرجند راه اندازی شد.

منصور رجایی انارکی، مجری و مربی این کارگاه آموزشی دراین مراسم گفت: این کارگاه دومین مجموعه بزرگ تراش نگین و جواهرات در ایران است.

وی با بیان این که این مجموعه از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی راه اندازی شده است، افزود: آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این کارگاه بر اساس استاندارد بین المللی صورت می گیرد.

وی ظرفیت آموزش این کارگاه را 20 نفر ذکر کرد و گفت: در نخستین دوره مقدماتی، هنرجویان و دانشجویان رشته های زمین شناسی، هنر، معماری و مهندسی معدن جذب شده اند.

وی افزود: آموزش در این کارگاه شامل 2 بخش تئوری و عملی است که دوره مقدماتی آن 240 ساعت، دوره میانی 4 تا 9 ماه و دوره کلاسیک و حرفه ای بیش از 2 سال و نیم طول می کشد.

وی میزان سرمایه گذاری ثابت در این کارگاه را به ازای هر نفر 2‎/5 میلیون تومان و هزینه آموزش هر نفر را در دوره مقدماتی 300 تا 400 هزار تومان از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ذکر کرد.

وی گفت: این طرح می تواند به صورت پایلوت در این استان اجرا شده و به سایر استان های کشور نیز توسعه یابد.

وی همچنین اشتغالزایی سریع با سرمایه گذاری اندک و تولید در فضای کوچک را از مزایای این رشته از صنایع دستی ذکر کرد.

وی افزود: وجود منابع معدنی و مجاورت با کشور افغانستان که بزرگترین ذخایر سنگ های قیمتی را دارد از مزیت های استان خراسان جنوبی در این زمینه است.