آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۰
بین الملل
۲۳

غول های رسانه های امریکا در گرداب بحران

گروه بین الملل بحران اقتصادی سرانجام دامن رسانه های امریکا را نیز گرفت. دیروز اغلب شبکه های خبری غرب تیتر خود را به خطر ورشکستگی در صنعت مطبوعات امریکا اختصاص دادند. برپایه این گزارش در اولین مرحله کمپانی معروف تریبیون، صاحب 12 روزنامه معتبر امریکایی و همچنین چند رسانه دیگر همچون 2 شبکه تلویزیونی اعلام ورشکستگی کردند.

این کمپانی رسانه ای که سال 1847 تاسیس شد، هفته پیش اعلام ورشکستگی کرد تا از حمایت های دولتی طبق قانون ورشکستگی این کشور برخوردار شود.

بحران در این بنگاه عظیم رسانه ای با کاهش شدید درآمد تبلیغاتی آن و پس از بحران مالی جهانی رقم خورد، اکنون چندین روزنامه و نشریه تحت نظر آن نظیر: شیکاگو تریبیون، لس آنجلس تایمز، نیوزدی، هارتفورد کورانت، اورلاندو سنتینل و ‎/‎/‎/ با بحران شدید دست و پنجه نرم می کنند. این کمپانی 13 میلیارد دلار مقروض شده است. اما تنها مؤسسه تریبیون نیست که ترکش بحران اخیر، حیات آن را به خطر انداخته است، خبرها حاکی است سهام روزنامه نیویورک تایمز از معروف ترین روزنامه های امریکایی 55 درصد سقوط کرده است. این روزنامه اکنون در تلاش است با دریافت وامی 225 میلیون دلاری وضعیت خود را بهبود بخشد. شبکه ماهواره ای سی بی اس نیز که از کانال های پرنفوذ امریکایی ها به شمار می رود با کاهش شدید ارزش سهام خود در بازار بورس مواجه شده است. همچنین کمپانی مک کلاچی صاحب روزنامه میامی هرالد که تاکنون 19 جایزه پولیتزر را برده است، این هفته مجبور شد امتیاز روزنامه خود را بفروشد.

ایستگاه رادیویی معروف ام.پی.آر هم اخیرا اعلام کرد 7 درصد از کارکنان خود را اخراج و پخش بخشی از برنامه های خود را نیز قطع می کند. در همین حال، ارزش سهام شرکت تایم وارنر مالک شبکه تلویزیونی سی.ان.ان هم تا زیر 8 دلار سقوط کرد. از سوی دیگر، نسخه مکتوب روزنامه کریستین ساینس مانیتور به زودی در هیچ کیوسک روزنامه فروشی مشاهده نخواهد شد زیرا بحران اقتصادی امریکا مسئولان این روزنامه را واداشت تا به انتشار اخبار در پایگاه اینترنتی خود بسنده کنند.

بدترین بخش از آثار این بحران آنجا است که علاوه بر کاهش شدید تیراژ و بعضا تعطیلی برخی رسانه ها، زندگی 15 هزار و 422 تن از جمله کارکنان این روزنامه ها و رسانه ها را نیز با مخاطره مواجه کرده است.