آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۰
داخلی
۳

دومین اقدام اعتراضی تهران به مواضع خصمانه و تند روانه اخیر فرانسه عملی شد

لغو سفر وزیر خارجه ایران به پاریس

گروه سیاسی - کاخ «سل سنت کلود» در حومه پاریس دیروز میزبان نشست غیررسمی همسایگان افغانستان بود.

این نشست در حالی برگزار شد که بنابر اعلام قبلی، قرار بود منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در راس هیات ایرانی در اجلاس شرکت کند که رئیس دستگاه دیپلماسی پس از اظهارات نیکلاسارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، موضوع شرکت یا عدم شرکت ایران در اجلاس پاریس را «در دست بررسی» عنوان کرد. رسانه های بین المللی با اشاره به عدم شرکت هیات عالی رتبه دیپلماتیک از جمهوری اسلامی ایران در نشست پاریس گزارش دادند که اظهارات نسنجیده و سخیف نیکلاسارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و مواضع تند و خصمانه این کشور علیه ایران، مهمترین همسایه افغانستان را از حضور در نشستی با موضوع این کشور تحت اشغال بازداشت. فرانسه با دعوت از ایران برای شرکت در این نشست بر نقش منطقه ای و سازنده جمهوری اسلامی صحه گذاشته بود.

این تنها واکنش عملی تهران به اظهارات خصمانه مقامات کاخ الیزه نبود و پیش از این برنارد پولتی، سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه احضار و در خصوص تاثیر نامطلوب تندروی های پاریس بر روابط دو جانبه هشدار داده شده بود.

نشست دیروز یکی از آخرین تلاش های فرانسه در پایان شش ماه ریاست دوره ای اش بر اتحادیه اروپا در راستای فعال نشان دادن این کشور در موضوع افغانستان بود. به گزارش فارس، فرانسوی ها درصددند طرحی را در افغانستان به پیش ببرند که به طالبان که از بهانه های اصلی حمله نیروهای ائتلاف به افغانستان بود، مشروعیت بخشیده و در نهایت طالبان را شریک قدرت در افغانستان سازند.

وزیر امور خارجه درخصوص نشست همسایگان افغانستان و برگزاری آن در پاریس گفت: ما معتقدیم سیاست های بوش در افغانستان شکست خورده و به یک تغییر جدی در این سیاست ها نیاز است که اجلاس پاریس شاید فرصتی برای یافتن راهکار این تغییر است. متکی همچنین درخصوص آنچه از سوی اتحادیه عرب درخواست برای مذاکره با رژیم صهیونیستی و دولت فلسطین برای ایجاد صلح خوانده می شود، اظهار داشت: کشورهای عربی عمدتا در قطار صلح بوده اند. منتهی این قطار نه حرکت داشته و نه سوخت کافی برای رساندن سرنشینانش به مقصدی که حقوق کامل فلسطینی ها در آن رعایت شود.