آرشیو پنجشنبه ۵ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۸۵۲
ایران
۲

تاکید بر عدم اعدام کودکان زیر 18 سال

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه تعهد بین المللی داریم که افراد زیر 18 سال را اعدام نکنیم غطبق کنوانسیون حقوق کودکف اظهار کرد خروج از این کنوانسیون تالی فاسد به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا محمدجواد لاریجانی در کارگاه آموزشی چارچوب حمایت های حقوقی از کودکان در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، این کارگاه را تخصصی خواند و اظهار کرد: در چند ماه آینده با یک وضعیت جدید درباره حقوق بشر در دنیا روبه رو خواهیم شد. حقوق بشر در نظامات بین المللی محملی برای چالش غربی ها با ما خواهد بود.

وی گفت: پیش نویس اخیر حقوق بشر علیه ما مطالبی را بیان می کند که یکی از آنها متوقف شدن اجرای احکام شرعی است که این مقابله با اسلام است. در چنین چالش بزرگی، صف اول مبارزه مسوولان قضایی هستند. مشاور رئیس قوه قضائیه در امور بین الملل با اشاره به وجود گرایش جهانی به اعدام زدایی گفت: ما تعهد بین المللی داریم که افراد زیر 18 سال را اعدام نکنیم.

اگر اکنون از این کنوانسیون خارج شویم، تالی فاسد به دنبال دارد و لازم است بررسی کنیم که آیا اعدام زیر 18 سال را با توجه به شرع و قوانین حذف کنیم. و بررسی کنیم که آیا این ایده موجه است که کودکانی که واقف بر کار خود نبودند را از اعدام منع کنیم که اگر موجه باشد قوانین را می توان اصلاح کرد، اگر موجه نباشد پای آن ایستاده ایم.