آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۱
بازرگانی
۵

5 راهکار سازمان توسعه تجارت برای مقابله با بحران مالی

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به احتمال کاهش رشد صادرات غیرنفتی در پی بروز بحران مالی جهان از ارائه 5 راهکار برای مقابله با این روند خبر داد.

مهدی غضنفری در گفت وگو با «برنا» اعلام کرد: در پی بحران مالی جهان احتمال کاهش صادرات غیرنفتی کشور وجود دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این که پیش بینی می شود در پی این بحران تا اندازه ای از جهش صادراتی کشور کاسته شود، خاطر نشان کرد: به همین دلیل به کارگیری راهکارهای مختلف و اساسی برای جلوگیری از کاهش رشد صادرات ضروری به نظر می رسد.وی با بیان این که 5 راهکار اساسی هم اکنون برای جلوگیری از کاهش صادرات در پی بروز بحران مالی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تلاش در جهت تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی و صادراتی، ایجاد صندوق به منظور جبران زیان های تحمیلی ناشی از بحران مالی بین المللی شرکت های صادراتی و مدیریت نرخ ارز برای حمایت بیشتر از صادرات غیرنفتی کشور از جمله این راهکارها است.

رییس سازمان توسعه تجارت هدفمند کردن یارانه ها از جمله حامل های انرژی به نفع صادرات و لغو محدودیت های ایجاد شده برای صادرات برخی از کالاها را از دیگر راهکارهایی برشمرد که می توان از آن برای جلوگیری از کاهش رشد صادرات استفاده کرد. وی از سویی دیگر بحران اقتصادی و مالی جهان را باعث ایجاد یک فرصت استثنایی برای کشور برشمرد و گفت: از جمله این فرصت ها می توان به خرید سهام بانک های خارجی و ایجاد مراکز تجاری اشاره کرد.