آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۱
مسکن و عمران
۷
نبض بازار

احوال ویلایی های منطقه یک

مهدیس فرقانی

گروه مسکن- نگاهی به سایت روزنامه دنیای اقتصاد نشان می دهد ستون نبض بازار یکی از پرخواننده ترین ستون های روزنامه دنیای اقتصاد است، چرا که جداول یا ستون هایی که شامل قیمت ملک هستند اکثر اوقات میل کششی برای خواننده ایجاد می کند به خصوص کسانی که جویای وضعیت قیمت به روز ملک هستند با دیدن چنین ستونی کنجکاو برای دریافت اطلاعات درج شده می شوند.

قیمت هایی که در جدول یا سطرهای متن این ستون اعلام می شوند طبق پیشنهادات مالکان است. در بین قیمت ها گاهی اوقات قیمت هایی از لحاظ ارزانی یا گرانی به چشم می خورند که درک آن برای خواننده کمی مشکل یا غیرقابل قبول می شود و حتی امکان دارد غیرواقعی بودن بعضی از قیمت ها در ذهن خواننده تداعی شود. شاید در ابتدا با پیدایش چنین ذهنیتی خواننده به خود این حق را بدهد که برخی از قیمت ها حقیقی نیستند و حرف و حدیثی پنهان در آن نهفته باشد، اما به طور حتم با کمی جست وجو در تعدادی از بنگاه های مشاوران املاک یا آگهی های روزنامه ها به واقعیت این امر پی خواهند برد که این قیمت ها نه تنها کذب نیستند، بلکه حقیقت هم دارند.

به خصوص زمان حال با وجود شرایط بد بازار مسکن که در رکود به سر می برد که البته باید این نکته را خاطرنشان کرد که این وضعیت کنونی بازار مسکن به علت کاهش قیمت ها برای خریداران دلچسب و از سوی دیگر برای فروشندگان رضایت بخش نیست و اکثر فروشندگان ملک را مجبور به فروش زیرقیمت بازار می کند، اگرچه این قیمت ضرر دارد و هیچ سودی برای فروشنده به همراه ندارد، اما وضعیت مالی برخی از فروشندگان ایجاب می کند که قیمت ملکشان را زیر قیمت بازار منطقه موردنظر تعیین کنند. مساله دیگر این است که طبق اظهارات مشاوران املاک مناطق مختلف تهران اگر تنها یک خیابان یا یک محله را در نظر بگیریم نمی توان قیمت ثابت یا مشخصی را برای واحدهای مسکونی، اداری و تجاری آن بیان کرد، چرا که جای جای کوچه و خیابان از لحاظ قیمت ممکن است زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد و قیمت یک مترمربع آپارتمان در کوچه اول خیابانی با قیمت یک مترمربع آپارتمان در آخرین کوچه کلی متفاوت باشد.