آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۱
بانک و بیمه
۱۳

به گفته دکتر بهمنی سکه های 50، 100 و 250 ریالی باید جمع شوند

رییس کل بانک مرکزی از تدابیر این بانک برای تامین اسکناس و رفع مشکل فرسودگی اسکناس ها در پایان سال و همچنین سوء استفاده از سکه های خرد خبر داد و بر جایگزینی پول درشت به جای پول ریز تاکید کرد.

محمود بهمنی در گفت وگو با خبرگزاری مهر در خصوص فرسودگی اسکناس ها در پایان سال، گفت: بانک مرکزی تدابیری را در این خصوص اندیشیده است، به نحوی که اسکناس هایی که مرتبا فرسوده می شوند و دیگر قابل استفاده نیستند را از جریان خارج می کند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در مقابل، معادل همان اسکناس هایی را که از جریان خارج می کند، اسکناس جدید چاپ می کند و به جریان می اندازد، تصریح کرد: بانک مرکزی نگرانی در خصوص مشکل اسکناس فرسوده در پایان سال ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان سال نیز هیچ مشکلی از لحاظ کمبود اسکناس نخواهیم داشت، زیرا پیش بینی های لازم را از قبل انجام داده ایم.

کمبود اسکناس خرد نداریم

بهمنی همچنین با تاکید بر اینکه مشکلی نیز از نظر کمبود اسکناس با رقم خرد نداریم، افزود: اسکناس های خرد نیز به میزان کافی وجود دارد و هیچ موردی مبنی بر اینکه اسکناس خرد کم است، نبوده است.

وی به بالارفتن حجم مبادلات اشاره کرد و درشت شدن ارقام اسکناس ها را باعث تسهیل و تسریع در مبادلات دانست و گفت: این در حالی است که درشت شدن ارقام اسکناس ها تاثیری بر افزایش نرخ تورم نمی گذارد، زیرا حجم اسکناس ها تغییری نمی کند و فقط مبلغ آنها تغییر می کند.

هزینه 370ریالی چاپ هر اسکناس

رییس کل بانک مرکزی همچنین به هزینه های چاپ پول اشاره و تصریح کرد: چاپ اسکناس های درشت هزینه های چاپ پول را نیز کاهش می دهد، هم اکنون هزینه چاپ هر اسکناس 370ریال است، بنابراین اگر به جای یک اسکناس 5هزار تومانی، اسکناس های با ارقام ریزتر چاپ کنیم، هزینه های چاپ اسکناس را به شدت بالامی رود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به نظر می رسد که دیگر نیازی به وجود برخی از پول ها نیست، هم اکنون سکه های 250، 100 و 50 ریالی دیگر لازم نیست و باید جمع شوند، زیرا ارزش ذاتی این سکه ها از ارزش مبادلاتی آنها بیشتر است و قیمت نیکل آن نیز بیشتر است.