آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۱
بورس کالا
۱۴

سردرگمی فعالان بازار آهن در پی ارزان فروشی بازرگانی دولتی صورت گرفت

مهندس آزاده حسینی

با عرضه محصولات وارداتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی در بورس کالاموج جدیدی از کاهش قیمت ها مجددا به بازار آهن رخنه کرد؛ این درحالی است که فعالان بازار تازه با شرایط وفق پیدا کرده و ثبات قیمت ها در یکی دوهفته گذشته جو آرامش را به بازار تزریق کرده بود.

به همین دلیل هم حجم مبادلات بورس کالابی توجه به رکود حاکم بر بازار روز به روز در بخش فولاد در حال افزایش بود. مطمئنا وظیفه وزارت بازرگانی در کشور تنظیم بازار است، اما کاش کارشناسان این وزارتخانه عرضه محصولات فولادی را در چنین شرایطی به تعویق انداخته یا محصولات را با نرخ های پایین به یکباره عرضه نمی کردند؛ چرا که نه تنها بازار تنظیم نشده بلکه با عرضه محصولات فولادی با نرخ حدود 100 تومان در هر کیلو زیر قیمت بازار برای محصولی که به صورت تناژ بالامعامله می شود تنظیم بازار با مشکل مواجه شده است، در شرایط حاضر حتی اگر روند نزولی قیمت ها پلکانی بود بازار می توانست خود را با شرایط وفق دهد، اما افت یکباره قیمت ها در شرایط کنونی باعث ترس فعالان بازار شده و این نگرانی دوباره در بازار شدت گرفته است که شاید قیمت ها دوباره کاهش یابد.

این موج جدید کاهش قیمت با همزمان شدن آن با تعطیلات سال جدید میلادی باعث سردرگمی فعالان بازار شده به طوری که دست اندرکاران می گویند در این شرایط که وزارت صنایع و معادن مدام دم از حمایت از فولادسازان می زند، بهتر بود وزارت بازرگانی نیز با بررسی های بیشتر اقدام به عرضه آهن آلات وارداتی با نرخ ارزان تر در بورس کالامی کرد. این درحالی است که با شدت گرفتن درخواست فولادسازان در مورد تعرفه واردات فولاد اختلاف نظر بین وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی بیشتر مشهود می شود.

در حال حاضر فولادسازان بخش خصوصی و دولتی با مقاومت در برابر کاهش قیمت ها اقدام به عرضه محصولات خود می کنند که این موضوع یا شرایط دونرخی را به بازار آهن تحمیل می کند و فضای ناخوشایندی به بازار می دهد یا با ادامه مقاومت فولادسازان و بالابودن سطح عمومی قیمت ها نسبت به محصولات وارداتی، رانت عظیمی به جیب دلالان و واسطه ها می رود که این موضوع برخلاف خواسته دولت است.