آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۱
خودرو
۱۶
حق انتخاب

مینیاتور را بهتر بشناسیم

گروه خودرو- خیلی ها، با شنیدن نامش به یاد نگارگری و نقاشی های ظریف ایرانی می افتند و شاید اصلابه همین دلیل است که سایپایی ها، این واژه را برای خودرو تولیدی شان انتخاب کرده و (81 S) را مینیاتور نامیدند.

گذشته از حرف و حدیث های حاشیه ای مینیاتور امروز این محصول ظریف سایپا را میهمان ستون حق انتخابمان کرده ایم تا 81 S قبلی و مینیاتور فعلی را بهتر بشناسیم.

مینیاتور از موتوری 1500 سی سی بهره می برد که به واسطه آن توانایی تولید 80 اسب بخار قدرت را داراست. این موتور به گفته مسوولان سایپا، کاملاایرانی بوده و از نو طراحی شده است. موضوعی که برخی کارشناسان آن را مورد تشکیک قرار داده و معتقدند، موتور مینیاتور همان موتور بهینه شده پراید است. مینیاتور هم اکنون استاندارد آلایندگی یورو 3 را پاس می کند و قابلیت ارتقا به یورو 4 را نیز دارد.

پشت فرمان این محصول جدید که ظاهری شبیه پراید و ریو را داراست می توان حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را تجربه کرد. این در شرایطی است که در متن کاتالوگ ارسال شده سایپا درباره مینیاتور، اشاره ای به شتاب صفر تا صد این خودرو نشده و مشخص نیست که مینیاتور با صرف چه زمانی به این شتاب می رسد. آن طور که در این کاتالوگ آمده، ظرفیت حمل مینیاتور پنج نفر در نظر گرفته شده است. به ادعای سایپایی ها، این محصول، مصرف سوخت کمی داشته و در هر 100کیلومتر سیکل ترکیبی 5/6لیتر بنزین می سوزاند.

این میزان مصرف سوخت، ذهن مشتریان ایرانی را به یاد پراید می اندازد پرایدی که آن نیز در همین حول و حوش بنزین مصرف می کند.

از جمله امکانات و تجهیزات مینیاتور باید به کولرگازی، شیشه بالابر برقی، فرمان هیدرولیک و صندلی قابل تنظیم اشاره کرد البته طراحی این خودرو به گونه ای است که مشتریان در صورت تمایل می توانند ایربگ(کیسه هوا) ترمز ضدقفل (ABS) و همچنین گیربکس اتومات نیز روی آن نصب کنند. آن طور که مسوولان ارشد سایپا وعده داده اند مینیاتور با قیمتی زیر 10میلیون تومان روانه بازار خواهد شد و پیش فروش آن نیز طی دهه فجر امسال انجام می شود.

این در شرایطی است که هنوز قیمت قطعی و دقیق این خودرو مشخص نیست.