آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۶۵
اخبار کشور
۳

منابع اروپایی در گفت وگو با الشرق الاوسط:

اوباما برای مذاکره با ایران تکروی نمی کند

سرویس سیاسی:

روزنامه الشرق الاوسط از قول منابع اروپایی نوشت اوباما برای تعقیب استراتژی خود درباره ایران به همکاری اروپایی ها نیازمند است ولذا در گفت وگو با ایران تک روی نخواهد کرد.

این روزنامه که در لندن منتشر می شود و دیدگاه های ضدایرانی صریحی دارد، در شماره روز گذشته خود نوشت: منابع اروپایی عقیده دارند دولت باراک اوباما به دو دلیل در تک روی در موضوع مذاکره با ایران خودداری خواهد کرد و به نظرات متحدانش در این باره توجه می کند. الشرق الاوسط از قول منابع خود دلایل این امر را چنین برشمرد:

«اول نیاز آمریکا برای ابراز وحدت جامعه جهانی به عنوان شاخصی قوی برای مقامات ایران تا آنها بفهمند که نمی توانند از تناقضات موجود در مجموعه پنج بعلاوه یک بهره برداری کنند. دوم اینکه آمریکا نیازمند است تا قبل از استفاده از گزینه آخر یعنی حمله نظامی از همه راه های دیپلماتیک استفاده کند که برای این کار در درجه اول به شورای امنیت و شریکان اروپایی خود نیاز دارد.»

تحلیلگران در تهران عقیده دارند ابراز این دیدگاه از جانب اوباما که با ایران «بدون پیش شرط، مستقیم و سطح بالا» گفت وگو خواهد کرد، نگرانی بسیاری از واسطه ها از جمله اروپایی ها و روسیه را برانگیخته است و بسیاری عقیده دارند پس از روی کارآمدن اوباما اختلاف نظر او و اروپایی ها در این مورد خیلی زود آغاز خواهد شد.

الاشرق الاوسط همچنین در بخشی از گزارش خود از آغاز دور جدید رایزنی های گروه 6 برای تشدید تحریم ها علیه ایران خبر داد. این روزنامه نوشت: در حالی که چشمها به سمت واشنگتن دوخته شده است تا مشخص شود دولت اوباما در برابر ایران چه اقدامی خواهد کرد منابع اروپایی از تماس های کشورهای پنج بعلاوه یک برای بررسی اعمال مجازات های جدید تجاری اقتصادی و بانکی بر علیه تهران خبر دادند. به گفته این منابع دمکرات های آمریکا نیز درباره مجازات ها در همان مسیر دولت جرج بوش حرکت می کنند.