آرشیو یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۹
ایران زمین
۱۹

منطقه آزاد چابهار زمینه مناسب برای توسعه روابط تجاری زیمبابوه است

چابهار- خبرنگار «ایران»:به منظور سیاست های کلان اقتصادی ایران و توسعه روابط گسترده تجاری منطقه آزاد چابهار، این منطقه مکان مناسبی برای توسعه روابط تجاری با زیمبابوه است.

دکتر محمدطاهر باقری زاده مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در دیدار با نیکول گیتی سفیر زیمبابوه در جمهوری اسلامی ایران افزود: پس از انعقاد قرارداد و تفاهم همکاری میان منطقه آزاد چابهار و کشور کنیا، سایر کشورهای آفریقایی برای توسعه روابط تجاری و ترانزیتی در منطقه آزاد چابهار اعلام آمادگی کرده اند و کشور زیمبابوه دومین کشور از قاره آفریقا است که در این زمینه گام برداشته است. وی با اشاره به توانمندی های این منطقه با توجه به ظرفیت های ترانزیت منطقه آزاد چابهار که در سال جاری رشدی معادل 400 درصد داشته است، گفت: این منطقه می تواند به عنوان مرکزی برای دپوی کالاهای کشاورزی، صنعتی، صادرات مجدد و فرآوری صنایع مختلف کشور زیمبابوه باشد و منطقه چابهار آمادگی دارد تسهیلات مورد نیاز به ویژه زمین مورد نیاز صنایع مستعد این کشور را به صورت اجاره بلند مدت که در اختیار سرمایه گذاران زیمبابوه بوده، بگذارد.

باقری زاده همچنین با اشاره به اینکه کشور زیمبابوه دارای مزیت های ویژه ای از جمله تولید انواع میوه های متعدد در این کشور و سنگ های قیمتی است، آمادگی منطقه آزاد چابهار را برای ترانزیت کالای تولیدی و کشاورزی زیمبابوه از طریق منطقه آزاد چابهار به سایر کشورها اعلام کرد. سفیر زیمبابوه در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار گفت: منطقه آزاد چابهار به عنوان مهم ترین بندر اقیانوسی در دریای عمان و اقیانوس هند برای ترانزیت کالای زیمبابوه از اهمیت اساسی برخوردار است و کالاهای زیمبابوه می توانند از طریق این منطقه به کشورهای آسیای میانه و قفقاز و افغانستان و سایر کشورها ارسال شوند.

نیکول گیتی تمایل کشورش را برای توسعه روابط با منطقه آزاد چابهار در قالب یک تفاهمنامه همکاری مشترک با منطقه آزاد چابهار اعلام کرده و اظهار داشت: بزودی هیاتی از این کشور برای بازدید از پیکره های صنعتی و مراکز اقتصادی و بنادر منطقه آزاد چابهار به این منطقه سفر می کنند. تاکنون سفرای کشورهای امارات متحده عربی، یونان، ترکیه، اتریش، کنیا، افغانستان، هندوستان، چین، مالزی، عمان، روسیه و برخی از کشورهای دیگر از منطقه آزاد چابهار بازدید کرده اند و در ماه گذشته تجار و بازرگانان افغانستان 14 میلیون دلار سرمایه گذاری در چابهار انجام داده اند.