آرشیو دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۲
نگاه سوم
۳۲
موسیقی

گردهمایی هنرمندان در ششمین سالگرد ایرج بسطامی

شامگاه شنبه تالار وحدت میزبان هنرمندان و مردمی بود که برای گرامیداشت ششمین سالروز در گذشت ایرج بسطامی گردهم آمده بودند. در این مراسم بعد از خیرمقدم فاطمه بسطامی – خواهر زنده یاد ایرج بسطامی – روحانیان به نمایندگی از بنیاد ایرج بسطامی بیانیه ای را خواند.

او گفت: ایرج بسطامی با مردم و از مردم بود و با مردم هم رفت. او آرزو داشت روزهای خوب را بسازد و حماسه ویرانی بم تعبیر رویاهای ایرج شد. در ادامه این مراسم مرتضی گودرزی قطعاتی از موسیقی خراسانی را اجرا کرد. سپس جواد کراچی کارگردان و نویسنده سینما که مقیم آلمان است به یاد ایرج بسطامی در سخنانی مطرح کرد: به یاد می آورم که ایرج بسطامی بازی های کوچکی اش را در کوچه پس کوچه های بم سپری کرد و در اوایل جوانی به شهر پرازدحام و دودگرفته تهران برای یادگیری موسیقی آمد و او در تمام این سال ها ناملایمات را تحمل کرد، اما ایرج نتوانست تحمل کند و به بم بازگشت و بم ویرانه شد. خیلی ها عزیزانشان را از دست دادند، خانه و کاشانه شان از بین رفت، اما خانه و کاشانه را می توان دوباره ساخت ولی بسطامی را نه.

در ادامه پرویز مشکاتیان از ایرج بسطامی سخن گفت. این هنرمند نامدار موسیقی عنوان کرد: درباره توانایی های حنجره ایرج بسیار گفته اند و بسیار نوشته اند و من امروز متنی آماده برای سخنرانی نداشتم. او در طول حیات اش ارتباطش را با بزرگان و ادبای هنری نگسست و این یکی از مهم ترین ویژگی های او بود.