آرشیو شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۵۳۷
اقتصادی
۵

طرح آزاد سازی صادرات سیمان به هیئت دولت رفت

یک کارشناس صنعت سیمان اعلام کرد: طرح آزادسازی صادرات سیمان با هدف صادرات یک میلیون تن سیمان با تعرفه صفر طی سال جاری از سوی وزارتخانه های صنایع و بازرگانی به هیئت دولت ارسال شد.علی محمد بد در گفتگو با فارس اظهار داشت: براساس این طرح، میزان سیمان قابل صدور به کشورهای دیگر رقم کمی است و این در حالی است که هم اکنون حدود 3 میلیون و 700 هزار تن کلینکر مازاد و 300 هزار تن سیمان مازاد در کشور وجود دارد. وی با اشاره به آزادسازی صادرات کلینکر مازاد کشور طی یک ماه اخیر گفت: تاکنون تنها بین 50 تا 100 هزار تن کلینکر صادر شده و در صورت ادامه روند فعلی، ماهانه 600 هزار تن به موجودی کلینکر کشور اضافه خواهد شد که به این ترتیب مازاد سیمان و کلینکر در فروردین ماه به حدود پنج تا شش میلیون تن می رسد. او با اشاره به ارزش افزوده بالای ناشی از صادرات سیمان در مقایسه با فروش کلینکر تصریح کرد: کلینکر صادراتی به بهایی برابر نصف قیمت سیمان خریداری می شود و به همین دلیل صادرات آن به جای سیمان، کار نادرستی است و ارزش افزوده ای ایجاد نخواهد کرد. بد، فرا رسیدن فصل زمستان و بارندگی را عاملی برای آسیب رسیدن به کلینکر مازاد کارخانه ها دانست و افزود: تاخیر در آزادسازی صادرات سیمان باعثبلااستفاده ماندن کلینکر در کارخانه ها می شود و علاوه بر این، بازار عراق نیز توسط تولیدکنندگان عربستانی و ترکیه ای تسخیر خواهد شد.

این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: در سال های قبل و در بهترین شرایط صادراتی، میزان سیمان صادرشده از کشور حدود 2 میلیون تن بود که 600 هزار تن آن به کلینکر اختصاص داشت.

براساس برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر امکان صادرات کلینکر ایران به قطر، کویت،

بنگلادش و عراق وجود دارد، هرچند به گفته کارشناسان با توجه به زمان بر بودن پروسه مشتری یابی برای فروش این محصول طی سال جاری تنها امکان صادرات 200 تا 300 هزار تن کلینکر فراهم خواهد بود.