آرشیو دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۷، شماره ۴۱۱۶
داخلی
۵

در گفت وگوی تلفنی متکی با همتایانش در اسپانیا، پرتغال، سوئیس و چک تاکید شد

آتش بس فوری برای پایان دادن به جنگ و محاصره غزه

گروه سیاسی وزیر امور خارجه ایران در مکالمه های تلفنی با وزیران امور خارجه اسپانیا، پرتغال، سوئیس و چک، پیرامون فجایع غزه یادآور شد: در حالی که بخش های عظیمی از جهان سال نو میلادی را جشن می گیرند، متاسفانه مردم مسلمان غزه در خونین ترین نسل کشی قرن قرار دارند.

منوچهر متکی گفت: حملات وسیع و همه جانبه هوایی اسرائیل، بمباران وحشیانه مردم غزه، با حملات موشکی حماس و دیگر گروه های فلسطینی که یک اقدام دفاعی است اصلا قابل مقایسه نیست. برای افکار عمومی جهان این نوع نگاه به دو طرف جنگ و درگیری اصلا قابل قبول نیست. وی افزود: رژیم اشغالگر قدس هرگز نمی تواند به اهدافی که برای خودش در نظر گرفته است یعنی از بین بردن و نابودی حماس دست یابد، چون حماس یک ملت است و ملت را نمی توان نابود کرد. وی ادامه داد: باید از جنگ 33 روزه لبنان درس گرفته شود؛ رژیم صهیونیستی در این جنگ نتوانست به هدف خودش که نابودی حزب الله بود نائل آید.

متکی بیان کرد: حداقل انتظار این است که کلیه کشورها تمام تلاش خود را به منظور یافتن راه حل منطقی و قابل قبول برای پایان دادن به جنگ خونین و نابرابر در غزه به عمل آورند و امکان تردد و کمک رسانی به مردم غزه را فراهم کنند.

وزیرخارجه کشورمان ورود نیروی زمینی رژیم صهیونیستی به غزه را یک اشتباه استراتژیک خواند و گفت: هرگونه آتش بس یعنی توقف کامل حملات هوایی، تجاوزات و محاصره نظامی غزه، این اولین اقدام مورد درخواست همه است.

در این تماس های تلفنی، همتایان متکی نیز اظهار کردند که باید توافق فوری برای برقراری آتش بس فوری و مؤثر، با هدف پایان دادن به جنگ، خونریزی و هرگونه تجاوز حاصل شود. باید تلاش کنیم جلوی خونریزی و خشونت بیش تر را در منطقه بگیریم. آنها افزودند: مشغول رایزنی با عوامل مهم و تاثیرگذار در منطقه هستیم و باید شورای امنیت برای برقراری آتش بس و پایان خشونت در غزه مداخله کند و این کار مهمی است که باید انجام پذیرد. همتایان متکی خاطرنشان کردند: اتحادیه اروپا مشغول برقراری تماس با طرف های مهم و تاثیرگذار برای نیل به این هدف است.