آرشیو یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۴۷۲
اقتصاد
۴

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

بحران جهانی، تقاضای کالاهای ایرانی را کاهش داد

گروه اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تهدیدات بحران اقتصادی جهان برای اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر این بحران، موجب کاهش درآمدهای نفتی، صادرات غیرنفتی و افول شاخص های بورس شده است.

محمد نهاوندیان در گفتگو با برنا، با اشاره به تبدیل شدن بحران جهانی به یک فرصت برای ایران گفت: در حال حاضر وقوع بحران اقتصادی در سطح جهان برای ما تهدیدات و مزایای مختلفی دارد. این در حالی است که اگر نتوانیم این بحران را مدیریت کنیم، به طور حتم مزیتی برای ما وجود نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با ذکر این که بحران ها تنها برای کشورهایی تبدیل به فرصت می شود که ظرفیت مدیریت شرایط را در خود ایجاد کنند، اظهار کرد: این نقاط باید در کشور شناسایی شود تا بتوانیم در پی وقوع بحران، تولیدات خود را تقویت کنیم.

وی با اشاره به 3 تهدید عمده بحران مالی جهان بر اقتصاد ایران ادامه داد: به طور طبیعی این بحران چالش های جدی و آثار منفی را به اقتصاد ما وارد کرده است به طوری که هم اکنون شاهد کاهش درآمدهای نفتی و صادرات غیرنفتی کشور هستیم.

نهاوندیان با بیان این که صادرکنندگان به دلیل تورم داخلی و عدم رقابت پذیری در بازارهای جهانی زیان بسیار می بینند، اظهار کرد: بحران جهانی نیز موجب کاهش تقاضا برای کالاهای ایرانی و در نهایت کاهش قیمت کالاهای صادراتی ما شده است.

وی با اشاره به این که آثار سوء بحران مالی جهان بر شاخص های بورس کشور بوضوح مشاهده می شود، اظهار کرد: چنانچه بتوانیم با تدوین و برنامه ریزی این چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم، می توانیم تا حدود زیادی موجب جلوگیری از بروز زیان های بیشتر در اقتصاد شویم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: خرید تکنولوژی و مشارکت با شرکت های بین المللی از جمله فرصت هایی است که می توانیم از آن استفاده کنیم.