آرشیو دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۱۱
بازرگانی
۵

کاهش تعرفه حمل کانتینرهای صادراتی

مدیر کل تعرفه و ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی از کاهش تعرفه حمل کانتینرهای صادراتی خبر داد.

محسن صادقی فر در گفت وگو با «مهر» گفت: در صورتی که تعداد کانتینرهای صادراتی یک خط کشتیرانی به 6 هزار کانتینر در طول سال برسد، تعرفه حمل آن تا 30 دلار کاهش می یابد.

مدیر کل تعرفه و ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حال حاضر نیز تعرفه حمل کانتینرهای صادراتی نسبت به وارداتی حدود 65درصد کمتر است و در صورت افزایش تعداد کانتینرهای صادراتی به 6هزار کانتینر در سال، تعرفه ها حدود 10درصد دیگر نیز کاهش می یابد.

وی ادامه داد: تخفیفی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت های کشتیرانی داده می شود، توسط شرکت های کشتیرانی به شرکت های تولیدی و خدماتی می رسد که این اقدام در راستای حمایت از صادرات و رقابتی کردن حمل کالاو برخلاف تورم سالانه در کشور اجرا می شود.

صادقی فر گفت: در حال حاضر تعرفه حمل کانتینرهای وارداتی 110 دلار و کانتینرهای صادراتی 45 دلار است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش تعرفه کانتینرهای صادراتی از آغاز ژانویه سال جاری میلادی اعمال شده است، اما تصویب نهایی آن توسط هیات عامل تا یک هفته آینده نهایی می شود.

از سوی دیگر یک صادرکننده نمونه می گوید: ایران فاقد استانداردهای بین المللی حمل و نقل نظیر استاندارد یورو 5 است.

مهدی چیتی زاده تصریح کرد: چون کالاهای صادراتی ما تا 90 درصد از طریق کشتی صورت می گیرد، از این نظر مشکلی نداریم، ولی برای کالاهایی که صادرات آن به صورت زمینی انجام می شود، با مشکل مواجهیم.