آرشیو چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۷۷
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

ایران با مهارت ابتکار عمل را از اسرائیل گرفته

روزنامه نگار پرسابقه و صهیونیست آمریکایی هشدار داد ابتکار عمل در معادلات همیشگی و یکطرفه «سازش رژیم های عربی با اسرائیل» به دست ایران و گروه های اسلامگرا افتاده است.

توماس فریدمن در نیویورک تایمز می نویسد: ایران اکنون به سختی مصر و عربستان را به خاطر مسئله فلسطین و حمایت از حماس و حزب الله در برابر اسرائیل، به چالش کشیده است. کمک ماهرانه ایران به حماس و حزب الله در مرزهای شمالی و غربی اسرائیل، این کشور را قادر می سازد برعکس رژیم های ضعیف عرب، چهره یک حامی واقعی فلسطینی ها را تصویر کند. غزه ای که اسرائیل در سال 2005 ترک کرد با مصر هم مرز بود اما اکنون که اسرائیل می خواهد به آن بازگردد با ایران هم مرز است.

وی می افزاید: من مطمئن نیستم ما به تنهایی بتوانیم در مورد صلح اعراب و اسرائیل یا ابتکار عمل صلح اعراب صحبت کنیم؛ شاید لازم باشد به دنبال ابتکار عمل ایرانیان بگردیم. خلاصه آن که مفهوم مصالحه اعراب و اسرائیل تماما تغییر کرده و حماس برخلاف فتح به هیچ وجه اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. واکنش اسرائیل ثابت کرده که این رویداد توافقات پیشین دو طرف را نابود می کند.

فریدمن همچنین می نویسد: این بخشی از جنگ بنیادگرایان]اسلامگرایان[ و مدرنیست هاست. امروز غزه به طور اساسی به نقطه صفر همه کشمکش های خاورمیانه تبدیل شده است. به تعبیر مارتین ایندیک سفیر و مشاور بیل کلینتون در خاورمیانه «این تکه باریک از زمین، پتانسیل منفجر کردن تمام منطقه را دارد». این مشکل، دردسرسازترین میراث برجای مانده برای باراک اوباماست. اسلامگرایان 8 سال تمام به موج ضد آمریکایی دامن زدند و خشم مردم خاورمیانه از بوش پیامدهای این موج را مستحکم تر می ساخت. حماس و حزب الله اکنون می خواهند در ماجرای غزه، اوباما را به بوش دوم تبدیل کنند.