آرشیو پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۸۴
شهرستان ها
۱۱

مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی:

آرایه بندی قرآن کریم جاودانگی هنر تذهیب را به دنبال دارد

مشهد- خبرنگار کیهان:

مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گفت: آرایه بندی قرآن کریم، جمال، جاودانگی و ماندگاری هنر تذهیب را به دنبال دارد.

سیدحسین عابدی در نشست خبری، آغاز هنر تذهیب ایرانی را زمان ورود اسلام به ایران دانست و افزود: محدودیت های موجود در قرون اولیه اسلامی برای ادامه نقاشی ها و حجاری های ایران قبل از اسلام موجب شد تا هنرمندان ایرانی به سمت هنری ماندگار پیش بروند.

وی با بیان اینکه تکامل گل و نقوش گیاهی در مسیر تاریخی به تذهیب، هویت مستقلی بخشید، اظهار کرد: یکی از راه های دوره شناسی تذهیب ایرانی فرم همین گل ها و نقوش پیرامون آن است.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره کشوری تذهیب های قرآنی گفت: همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی این جشنواره را با همکاری شهرداری مشهد برگزار می کند.

مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی هدف از برگزاری این جشنواره را عابدی با اشاره به بخش های این جشنواره افزود: (شمسه و دعای قبل و بعد از تلاوت قرآن کریم)، (صفحات ترصیح که شامل سوره حمد و بخشی از سوره بقره می شود)، (تذهیب حاشیه صفحات) و (نشان ها اعم از گل آیه، جزء، حزب، سجده و سرسوره و گل و بوته روی جلد و طراحی داخل جلد)، 4 بخش این جشنواره را تشکیل می دهد.

وی با بیان این که هنرمندان فرصت دارند تا 25 بهمن ماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند گفت: مراسم اختتامیه و تقدیر از هنرمندان برگزیده 22 اسفندماه سال جاری برگزار می شود.