آرشیو پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۸۴
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

رویتر:اوباما در قبال ایران یک راه بیشتر ندارد

خبرگزاری رویتر با اشاره به آغاز به کار باراک اوباما و درگیری او با مشکلات بی شمار نوشت: ایران مهم ترین موضوع سیاست خارجی دولت آمریکا خواهد بود.

رویتر تصمیم گیری درباره سیاست های کلان در ایران را برعهده رهبری دانسته و می نویسد: آیت الله خامنه ای اعلام کرده است که فقط در صورت تغییر سیاست های آمریکا در قبال ایران می توان در مورد از سرگیری روابط صحبت کرد.

خبرگزاری رویتر تاکید کرد: براساس اظهارات صاحب نظران و کارشناسان مسائل سیاسی در مورد نحوه ارتباط اوباما و ایران، چندین سناریو مطرح است، نخستین مسئله، بحث دغدغه های ایران است، مهم ترین مسئله مورد اختلاف میان ایران و واشنگتن، برنامه هسته ای ایران است. این در حالی است که ایران می خواهد آمریکا این کشور را به عنوان یک قدرت منطقه ای بشناسد.

رویتر در پایان نوشت: اوباما در نخستین تجربه خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا با مشکلات فراوانی روبرو است مانند مناقشه خاورمیانه، مسائل اقتصادی و جنگ عراق و افغانستان.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اغلب رسانه های ایران آغاز به کار اوباما در آمریکا را نادیده گرفتند و مردم تهران نیز درباره گرم شدن روابط ابراز بدبینی کردند. ایرانیان در کوچه و بازار هم می گویند امکان تغییر در روابط وجود ندارد. اوباما همچون سلف خود می خواهد ایران فناوری هسته ای و غنی سازی را متوقف کند.

اما صدراعظم آلمان از زاویه فشارهای گذشته به موضوع پرداخت. مرکل گفت: ما در اروپا چندین بار با ایران گفت وگو کردیم اما متاسفانه در این مدت ناچیز بسیار ناموفق بودیم.

مرکل بدون توجه به گزارش های آژانس درباره عدم انحراف برنامه هسته ای ایران، گفت: «به اعتقاد من، مسلم است تا زمانی که ایران اینچنین مبهم و ناشفاف به برنامه هسته ای اش ادامه دهد و خواستار نابودی اسرائیل باشد، مسلما، لحظات و نکاتی وجود خواهد داشت که ما براساس آن خواهیم گفت نمی توانیم با هم کنار بیاییم اما، در هر حال، من معتقدم که باید تلاش خود را انجام دهیم.»