آرشیو پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۸۴
اخبار کشور
۱۴

کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه واشنگتن:

مذاکره سطح بالاتنها راه چاره آمریکا در برابر ایران است

فاروق حسنات کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه واشنگتن، تنها راه رئیس جمهور جدید آمریکا را تعامل و مذاکره در سطوح بالابا تهران خواند.

این تحلیلگر ارشد خاورمیانه در گفت وگو با «فارس» در پاسخ به این سؤال که باراک اوباما چه نوع رویکردی را باید در قبال ایران در پیش گیرد؟ تصریح کرد: قطعا مذاکره، راه دیگری غیر از این امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: باید موقعیت ایران را درک کرد. اگر شما به موضع جمهوریخواهان و «دیک چنی»، معاون اول بوش نگاه کنید خواهید دید که آنها اصلا حاضر نبودند که به حرف های ایران گوش دهند. آنها حتی حاضر نبودند که نیاز ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای اش را درک کنند. اما آنچه مسلم است این است که باید با تهران تعامل کرد.

«حسنات» افزود: ایران عضو «ان پی تی» است و ناظران آژانس بین المللی آژانس اتمی بر برنامه هسته ای این کشور نظارت دارند. اما دولت بوش اعلام کرد که به برنامه هسته ای ایران مشکوک است. آنها هرگز نخواستند که نیاز ایران را برای انرژی هسته ای درک کنند و فقط برای حمایت از اسرائیل به تهران فشار وارد کردند.

این کارشناس ارشد خاورمیانه درباره رویکرد اوباما نسبت به ایران تاکید کرد: تنها راه منطقی در این زمینه این است که باید با تهران در سطوح بالاوارد مذاکره شد. این همان چیزی است که مردم از اوباما انتظار دارند. وی همچنین اظهار کرد: البته در این راستا باید محدودیت ها و فشارها علیه ایران از قبیل بلوکه کردن پول های این کشور از میان برداشته شوند.