آرشیو شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۸۷۴
جهان
۳

اخبار کوتاه

طرح یمن برای آشتی فلسطینی ها

با فروکش کردن جنگ غزه اختلافات بین فلسطینی ها دوباره اوج گرفت و در همان حال تلاش اعراب برای آشتی از سر گرفته شد. در آخرین اقدام، دولت یمن اعلام کرد طرح جدیدی را برای آشتی فلسطینی ها تهیه کرده است که مبتنی بر ازسرگیری مذاکرات بین فتح و حماس با نظارت مصر، سوریه و ترکیه است. هدف از این مذاکرات تشکیل یک دولت وحدت ملی در فلسطین خواهد بود. به همین خاطر جنبش حماس این هفته قرار است یک هیات را به مصر برای مذاکره غیرمستقیم با اسرائیل برای حل و فصل مسائل غزه اعزام کند و یک هیات نیز احتمالا (روز یکشنبه) به رهبری خالد مشعل روانه یمن خواهند شد تا طرح این کشور برای آشتی بین گروه های فلسطینی را بررسی کنند.

دستگیری 30 تن در ترکیه

الجزیره: پلیس ترکیه 30 نفر را به جرم کودتا علیه دولت این کشور بازداشت کرد. مصطفی ازبک رئیس سندیکای کارگری، اورهان کوکسیل رئیس یک مرکز تحقیقات سیاسی و یکی از متخصصان مسائل قانونی و قضایی نیز در میان بازداشت شدگان هستند. معاون دادستان ترکیه با اشاره به عملیات های بازجویی و تفتیش که در 30 نقطه از استان های ترکیه در حال انجام است، گفت: به دنبال بازپرسی از بازداشت شدگان احتمال دارد افراد دیگری نیز بازداشت شوند. از سوی دیگر حزب مخالف دولت انتقادات خود را از این اقدام پلیس ترکیه تکرار کرد و اظهار داشت: هدف از این تحقیقات سرکوب کردن مخالفان، مطبوعات و سندیکاها است.

دولت عراق درگیر معضل منتظر الزیدی

عدی الزیدی برادر منتظر الزیدی خبرنگاری که کفش های خود را در یک کنفرانس خبری به طرف جرج بوش پرتاب کرد، می گوید دولت عراق می خواهد با او به یک نوع تصفیه حساب دست یابد به این معنا که پس از عذرخواهی الزیدی از دولت عراق و تخفیف در اتهام او، هیات دفاع عراق نیز موضوع ضرب و شتم این خبرنگار توسط ماموران حکومتی را نادیده بگیرند. منتظر الزیدی تاکنون ضمن عذرخواهی رسمی از دولت عراق بارها سعی کرده است افراد دیگری را در اقدام خلاف قانون خود شریک کند. وی همچنان در بازداشت به سر می برد و برخی آگاهان احتمال می دهند ضمن تخفیف به جای 7 یا 15 سال، الزیدی به اتهام توهین به یک رئیس جمهور خارجی به دو سال حبس محکوم شود زیرا به گفته حقوقدانان اقدام او خطری واقعی را متوجه جرج بوش نکرده بود.