آرشیو شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۸۷۴
اقتصاد
۴

سمیعی نژاد خبر داد: رشد 53 درصدی استخراج از معادن کشور

گروه اقتصادی: معاون وزیر صنایع و معادن بار دیگر هشدار داد اگر معدنی که طبق قانون دارای گواهی اکتشاف یا بهره برداری است در موعد مقرر فعال نشود از صاحب پروانه ها سلب صلاحیت خواهد شد.

محمدمسعود سمیعی نژاد با بیان این مطلب گفت: از اول امسال تاکنون از 380 معدن غیرفعال سلب صلاحیت شده که اکنون از سوی سازمان صنایع و معادن استان ها در حال واگذاری است و باز هم اعلام می کنیم اگر هر معدنی که طبق قانون دارای گواهی اکتشاف یا بهره برداری باشد و اقدامی روی معدن انجام نشده باشد از صاحبان پروانه سلب صلاحیت خواهد شد و معادن آنها در اختیار متقاضیانی که صلاحیت فنی و مالی آنها احراز شود، قرار خواهد گرفت.

بر اساس خبری که روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ارسال کرده معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن از رشد 53 درصد میزان استخراج معادن تاکنون خبر داد.

سمیعی نژاد با اشاره به ذخایر 57 میلیارد تنی معادن کشور گفت: میزان برداشت ذخایر معدنی از150 میلیون تن در سال 83 به حدود 230 میلیون تن در سال جاری رسیده که این میزان استخراج 53 درصد رشد را نشان می دهد. اگر چه این رشد قابل توجه است، اما هنوز کافی نیست چرا که رقم استخراج معادن باید سالانه به 570 میلیون تن یعنی معادل یک درصد از کل ذخایر کشور برسد. وی در رابطه با حقوق دولتی معادن گفت: در سه سال گذشته حقوق دولتی معادن به رغم افزایش قیمت ها در بازار فلزات و مواد معدنی افزایش نیافته و حتی ما طی سال های گذشته تسهیلاتی را با یارانه از بخش اکتشاف تا فرآوری برای مکتشفان معادن و بهره برداران در نظر گرفته ایم. وی درباره رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن کشور گفت: براساس آمارهای رسمی، در سال گذشته میزان رشد بخش صنعت 3/8 درصد و رشد بخش معدن 7/17 بوده که نشان دهنده رشد دو برابری این بخش نسبت به صنعت است و به خوبی نشان می دهد که معادن ما تحت تاثیر تحریم ها قرار نگرفته اند و در این بخش به خودکفایی نیز رسیده ایم. وی درباره فعالیت با سرمایه گذاران خارجی گفت: از حضور سرمایه گذاران خارجی استقبال می کنم همان طور که در حال حاضر برخی از شرکت های خارجی در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری در کشور فعالیت می کنند.