آرشیو شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۸۷۴
بورس و بازار
۹

شاخص های آسیایی کاهش یافت

در پی ضرر و زیان شرکت سونی ژاپن برای نخستین بار طی 14 سال اخیر و پیش بینی کارشناسان در مورد کاهش رشد اقتصادی چین طی سال 2009، شاخص سهام در بازارهای آسیا کاهش یافت.

به گزارش بلومبرگ، ارزش سهام شرکت سونی در بازار توکیو بیش از 7/6 درصد کاهش یافت. ارزش سهام شرکت کانن بزرگ ترین تولیدکننده دوربین های دیجیتال نیز بیش از 7/4 درصد کاهش یافت.

ارزش سهام شرکت بی اچ پی بیلیتون بزرگ ترین شرکت معدنی جهان نیز در بازار سیدنی بیش از 7/3درصد افت داشت. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که انتشار اخبار مربوط به کاهش سود و درآمد شرکت های بزرگ جهان، تاثیر منفی زیادی بر کاهش شاخص سهام آسیا داشته است. شاخص ام اس سی آی آسیا پاسیفیک نیز با 1/2 درصد کاهش به 21/81 واحد رسید.

ارزش این شاخص از ابتدای امسال تاکنون 3/9 درصد افت داشته است. شاخص نیکی 225 ژاپن نیز با 8/2 درصد کاهش به کمتر از 34/7823 واحد رسید.

شاخص اس اند پی 200 استرالیا نیز 2 درصد کاهش یافت. شاخص ام اس سی آی طی سال گذشته بیش از 43 درصد ارزش خود را از دست داد. بانک ژاپن نیز اعلام کرد اقتصاد این کشور در سال مالی منتهی به 31 مارس با کاهش رشد 8/1 درصدی روبه رو خواهد شد و رشد اقتصادی این کشور طی سال 2009 نیز بیش از 2 درصد کاهش خواهد یافت.

بر اساس پیش بینی بلومبرگ، کاهش رشد اقتصادی چین نیز طی 7 سال اخیر بی سابقه بوده است. رشد اقتصادی چین طی سه ماه نخست 2009 به کمتر از 3/6 درصد خواهد رسید. این رقم طی سه ماه پایانی 2008 نیز به کمتر از 8/6 درصد رسیده است.

شاخص اس اند پی امریکا نیز روز گذشته در پی انتشار خبر مربوط به تصمیم مایکروسافت برای اخراج کارمندان خود، بیش از 5/1 درصد کاهش یافت. کویا تاباتا کارشناس ارشد موسسه کردیت سوئیس گفت شرکت سونی باید اصلاحات ساختاری را در مدل تجاری خود ایجاد کند.

این شرکت برای نخستین بار طی 14 سال اخیر با زیان و ضرر روبه رو شده است. وزارت کار امریکا نیز اعلام کرد تعداد بیکاران این کشور به بالاترین حد خود از سال 1982 میلادی رسیده است.