آرشیو پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۷۲۶
خبر
۸
سایه روشن

تحلیل سایت محسن رضایی از بودجه 88

پایگاه خبری «تابناک» نزدیک به محسن رضایی نوشت: در پی ارائه لایحه بودجه 87 از سوی رییس جمهور به مجلس و برخی واکنش های انتقادی مبنی بر غیرواقعی بودن ارقام این لایحه، تحلیلگران مسائل سیاسی و اقتصادی، بر این باورند که چالش های مدیریتی و برنامه ریزی در ماه های پایانی عمر دولت نهم، نمود بیشتری خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، شماری از نمایندگان، روز سه شنبه پس از ارائه لایحه بودجه از سوی رییس جمهور، معتقد بودند، علاوه بر آنکه ارقام مندرج در لایحه به گفته کارشناسانی همچون دانش جعفری غیرواقعی است، سیاست ها و رویکرد بودجه 87 در مجموع می تواند تورم زا باشد. به گفته این نمایندگان، اکنون دولت نهم باید پاسخ دهد که با وجود شکل گیری دوران طلایی قیمت نفت در سه سال گذشته و درآمد سرشاری که از فروش نفت 145 دلاری عاید کشور شد، ارائه چنین لایحه ضعیف و قابل خدشه ای چه توجیهی دارد؟ آنها همچنین این انتقاد را مطرح می کنند که دولت نهم نتوانسته است درآمد به دست آمده از فروش نفت را اصولی و درست به سوی امور زیربنایی سوق دهد و منابع درآمدی کشور را به گونه ای مدیریت کند تا پشتوانه قابل اتکایی برای روزهای دشوار اقتصادی پیش رو و برخی بحران های احتمالی باشد.

در ادامه گزارش سیاست تابناک آمده است: منتقدان با انتقاد از برنامه دولت برای افزایش نرخ ارز این تصمیم را ناشی از سیاست های نادرست سه سال گذشته و افزایش بی رویه واردات ارزیابی کردند که کاهش ذخایر ارزی کشور را در پی داشت. نمایندگان و کارشناسان با اشاره به حمایت نکردن دولت از بنگاه های بزرگ اقتصادی، پیش بینی کردند که چنانچه تمهیدات درستی اندیشیده نشود، با وضعیت دشواری که پیش روی این بنگاه ها قرار دارد، کشور با افزایش بیکاری و بحران ورشکستگی کارخانه ها و صنایع بزرگ روبه رو خواهد شد.