آرشیو پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۷۲۶
بازرگانی
۵

استاد دانشگاه شهید بهشتی:تحول در گمرک با وجود 10 اسکله غیرقانونی امکان پذیر نیست

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: دولت نهم برنامه ها و حرف های قابل دفاعی را ارائه می دهد که طرح تحول اقتصادی از جمله آنها است، اما این برنامه ها در صورتی تحقق می یابند که با یک مدیریت اجرایی موفق مسیر را طی کنند. حسین باهر در گفت وگو با «موج» افزود:

دولت در اجرای سیاست های خود زمانی عملکرد مثبتی ارائه خواهد داد که با افزایش اقتدار و کاهش محدوده سلطه خود بتواند افراد ذی نفوذ و ذی نفع را از اقتصاد و تصمیم گیری های اقتصادی دور کند. باهر اظهار داشت: بر اساس یک منبع موثق، زمانی که 10 اسکله غیر رسمی و غیرقانونی وجود دارد که اقدام به ترخیص کالامی کنند چطور می توان از تحول نظام گمرک کشور و برپایی نظام نوین گمرکی سخن گفت. حسین عباسی نژاد استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز گفت: نظام گمرک کشور قبل از هر تغییر و تحول نیازمند مدیریت قوی و کارآمد است.

عباسی نژاد گفت: عملکرد موفق کشورهای غربی در پیاده کردن نظام مالیات بر ارزش افزوده یا همان مالیات بر مصرف، نشان می دهد گمرک به طور غیرمستقیم حذف شده است و هر کالایی بدون پرداخت تعرفه وارد می شود و مصرف کننده نهایی با پرداخت مالیات بر مصرف خود بخشی از تعرفه را پرداخت می کند. به این شکل نظام صحیح مالیات بر ارزش افزوده قابل اجراست. وی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا افرادی خاص از پرداخت دقیق تعرفه یا مالیات شانه خالی می کنند. دولت باید بدون افزایش حوزه مالکیت خود بر اقتصاد، مانع سوءاستفاده شود.