آرشیو پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۴۱۳۴
ایران زمین
۱۹

مهار خشکسالی در کشتزارها با اجرای سیستم های آبیاری نوین

مشهد- خبرنگار «ایران»: با سرمایه گذاری مناسب خشکسالی را در کشتزارها با اجرای سیستم های آبیاری نوین مهار می کنیم.

عباس میری مدیر عامل مؤسسه کشت و دام کنه بیست رضوی گفت: مؤسسه کشت و دام کنه بیست رضوی به منظور استفاده از الگوی کشت مناسب تر تحقیقات گسترده ای را با همکاری کارشناسان آب و خاک انجام داده است. وجود زمین وسیع و حاصلخیز مؤسسه کشت و دام کنه بیست رضوی در مشهد و نیشابور همراه با ماشین آلات سنگین و سبک کشاورزی و ادوات دنباله بند تراکتور برای امور کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی، از ظرفیت های بالقوه بخش کشاورزی این مؤسسه به حساب می آید.

وی تاکید کرد: با وجود رعایت اصول عملیات کشاورزی از قبیل تناوب زراعی و اجرای آیش، کمبود آب در دشت مشهد، عملیات کشاورزی این مؤسسه را تحت تاثیر قرار داده و بروز خشکسالی های پی در پی نیز اثراتی را بر زمین های زیرکشت دیم مؤسسه گذاشته است.

میری ادامه داد: بدین منظور برای مقابله با این وضعیت تحقیقات گسترده ای با همکاری کارشناسان آب و خاک انجام گرفته است و راهبرد و الگوی کشت مناسب تر توسط آنها مشخص شده که بسیار اهمیت دارد. انتقال آب از طریق لوله گذاری در مسیرهای طولانی و تغییر سیستم های آبیاری سنتی به روش های تحت فشار به ویژه سیستم مدرن (سنترپیوت) تحت نظارت اداره آب و خاک جهاد کشاورزی در این مؤسسه به اجرا درآمده است.