آرشیو چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۹۵
اخبار اقتصادی
۴

به منظور مبارزه با موادمخدر صورت گرفت

قرارداد 9 میلیون یورویی اکو با کمیسیون اروپا در تهران

سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) و کمیسیون اروپا، در تهران یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با موادمخدر امضا کردند.

این یادداشت تفاهم همکاری را حسن طاهریان معاون سازمان اکو و «بورات سیس» نماینده کمیسیون اروپایی مبارزه با موادمخدر امضا کردند. کمیسیون اروپا متعهد شد 9 میلیون و 500 هزار یورو برای اجرای طرحهای مبارزه با موادمخدر در اختیار سازمان اکو قرار دهد.

طاهریان در حاشیه مراسم امضای این یادداشت تفاهم گفت: مسئله قاچاق موادمخدر برای کشورهای منطقه و اروپا موضوع بسیار مهمی است که این موضوع در سازمان اکو به طور جدی در دست بررسی قرار دارد.

وی تصریح کرد:در این ارتباط مذاکراتی اکو با کمیسیون اروپا داشت و به یک جمع بندی برای همکاری جدید مشترک با اروپائیان در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر رسیدیم.

طاهریان در خصوص این یادداشت تفاهم نامه که بین کمیسیون اروپا و سازمان اکو امضا شد، اظهار داشت: این در قالب برنامه مشترکی است که تنها در فاز اول که سه ساله است کمیسیون اروپا بودجه 9میلیون و 500 هزار یورویی اختصاص داده است.

به گفته وی، این بودجه برای کمک به مبارزه با قاچاق مواد مخدر در کشورهای عضو اکو است.

طاهریان گفت: این اعتبار در اختیار یک موسسه آلمانی قرار می گیرد تا برنامه هایی که مورد تایید دو طرف است را در مدت سه سال به مرحله اجرا درآورد.

وی تاکید کرد: جزئیات کامل برنامه های مدنظر برای اجرا در یک قرارداد جداگانه در آینده نزدیک به امضا دو طرف می رسد.

معاون دبیرکل اکو افزود: این برنامه ها در چهار بخش از جمله تجهیز دبیرخانه اکو به تجهیزات و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، برگزاری سمینارها و همایش ها برای توجیه کشورهای اکو و نیز اختصاص تجهیزاتی که باید در اختیار کشورهای عضو اکو برای جمع آوری اطلاعات در حوزه مبارزه با قاچاق موادمخدر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نام این پروژه و برنامه مبارزه با قاچاق موادمخدر از افغانستان به افغانستان است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با توجه به درگیری بیشتر در این حوزه در فاز اول بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.