آرشیو یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۹۸
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

"سیا" قدرت نرم را موثرتر از مواجهه مستقیم می داند

مدیر رادیوی رسمی سازمان سیا خواستار استفاده از قدرت نرم برای نفوذ و فشار از داخل برای مهار ایران شد.

واشنگتن پریزم ضمن انتشار گزارشی از نشست موسسه نومحافظه کار «امریکن اینترپرایز» به انتشار سخنان جفری جدمن مدیر رادیو آزادی (اروپای آزاد) در این نشست پرداخت.

واشنگتن پریزم می نویسد: 30 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هفته گذشته جمعی از متخصصان امور این کشور در نهاد تحقیقاتی و محافظه کار «موسسه امریکن اینترپرایز» در واشنگتن گرد هم آمدند تا به ارزیابی حکومت مقتدر تهران بپردازند.

این سایت آمریکایی می افزاید: جفری جدمن یکی از سخنرانان اصلی نشست مذکور خواستار استفاده از قدرت نرم در قبال افکارعمومی ایران شد و با تاکید بر نقش قدرت نرم، آن را وسیله جدی برای تاثیر بر جامعه ایران و توازن قوا در داخل این کشور دانست.

جدمن با تاکید بر استفاده از رسانه هایی چون صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و رادیو آمریکا برای تاثیر بر افکارعمومی ایران، توصیه کرد با اتحادیه های تجاری، گروه های فعال در محیط زیست، موسسات فرهنگی، زنان، و گروه های حامی اقلیت ها ارتباط گرفته شود.

در این نشست جان لیبرت کارمند لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران و مایکل روبین از عناصر افراطی نومحافظه کار تصریح کردند تهدید نظامی منجر به تشدید احساس حقانیت در میان ملت ایران در برابر بیگانگان می شود و باعث خواهد شد مردم- حتی آنها که راضی نیستند- به دفاع از نظام برخیزند.

محسن سازگارا، پاتریک کلاوسون، مایکل مکووسکی، علی آلفونه، الکس واتانکا، و مایکل کونل از دیگر سخنرانان نشست مذکور بوده اند.

براندازی نرم ترفندی است که محافل اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به موازات استفاده از ابزار تهدید اقتصادی، سیاسی و نظامی علیه ملت ایران توصیه کرده اند.