آرشیو یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۹۸
دانش و پژوهش
۱۱

پیامک بازی باعث پرخوری می شود

ارسال هر پیام به خصوص زمانی که با شتاب و عجله همراه باشد، موجب خستگی ذهنی و هدر دادن انرژی می شود و میل به غدا خوردن را افزایش می دهد.

پرویز شریفی درآمدی در گفت و گو با فارس درباره مزایا و معایب پیامک بازی با بیان اینکه در حال حاضر مزایای استفاده از پیامک از معایب آن کمتر است، اظهار داشت: از معایب پیامک می توان به وقت گیر بودن، تبادل نیافتن احساسات و عواطف انسانی، رعایت نشدن میزان زیادی از نکات دستوری ، ادبی و فن نگارش، محدود شدن خزانه لغات با استفاده از پیامک، تضعیف تبادل و ارتباط کلامی ، بروز ارتباط های یک جانبه یعنی ارتباط با گروه همسالان و تبادل تجربه کمتر در جوانان و افزایش افسردگی در افراد اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد مشغله ذهنی و سرگرمی علت اصلی استفاده جوانان از پیامک است، اظهار داشت: استفاده بهینه از زمان در مواقع بحرانی و امکان برقراری ارتباط هایی که مایل نیستیم دیگران از آن آگاهی پیدا کنند را از مزایای ارسال پیامک عنوان کرد.

شریفی درآمدی تصریح کرد: موضوعاتی که در ارسال پیامک ها به آن پرداخته می شود مطالبی هستند که از نظر آسیب شناسی می توانند فسادهایی را در جامعه ایجاد کند که به طور مثال بعد از هر جریان سیاسی لطیفه هایی در خصوص آن ساخته و شایع می شود که پسندیده نیست.

وی بیان داشت: کسانی که از اعتماد به نفس و خودآگاهی بیشتری برخوردارند، در مواقع ضروری از پیامک هایی با محتوای منطقی و معقول استفاده می کنند؛ اما محتوای اغلب پیامک ها مطالبی است که بی قراری شدیدی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره کاهش ارتباط چهره به چهره در پیامک بازی ها گفت: زمانی که 2 نفر چهره به چهره با یکدیگر صحبت می کنند، توانایی دارند که زخم های عاطفی و سوء تفاهم های ناشی از صحبت ها را سریعتر حل کنند؛ بنابراین نمی توان در پیامک بازی ها در خصوص شیوه و روش حل اختلافات الگوگیری و الگو گزینی کرد.

وی در پایان، ارائه آموزش از طریق رسانه ها، مطبوعات و ارائه بروشورهایی را که حاوی مطالبی درباره عواقب استفاده غیر ضروری از تلفن همراه باشد، را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از عواقب سوء استفاده از این تکنولوژی عنوان کرد.