آرشیو پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۲۴۹۹
اقتصاد
۴

ابلاغ مصوبه اصلاح نظام توزیع کالابا استفاده از «ایران کد»

گروه اقتصاد: مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالاو خدمات ایران و مجری ایران کد خبر داد: هیات وزیران مصوبه تحول در نظام توزیع کالاو خدمات کشور به عنوان یکی از محورهای هفتگانه طرح تحول اقتصادی با نقش محوری ایران کد را ابلاغ کرد.

احمد غلامزاده دیروز در یک نشست خبری اظهار کرد: هیات وزیران مصوبه تحول در نظام توزیع کالاو خدمات کشور به عنوان یکی از محورهای هفتگانه طرح تحول اقتصادی با نقش محوری ایران کد را ابلاغ کرد و بر اساس این مصوبه ایران کد به عنوان نقطه شروع اصلاح نظام توزیع انتخاب شده به طوری که فعالیت بازرگانی در کشور تقریبا بدون کد ملی کالاامکان پذیر نیست و همه عناصر فعال در نظام جدید توزیع کالاباید ایران کد داشته باشند.

وی تصریح کرد: بر این اساس وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صدور تجدید یا تمدید پروانه بهداشتی کالاهای غذایی، بهداشتی، آرایشی، دارویی و تجهیزات مربوطه، وزارت صنایع و معادن برای صدور تجدید یا تمدید پروانه بهره برداری، جهاد کشاورزی و تعاون و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای صدور یا تجدید نشان استاندارد ملی مکلفند ظرف 2 ماه آینده، صدور، تجدید یا تمدید پروانه مجوز یا نشان برای کالاها را منوط به عضویت متقاضی در ایران کد کنند.

وی افزود: در بخش دیگری از این آیین نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده است ایران کد را به عنوان سیستم پایه شناسایی کالادر نظام مالیاتی مورد استفاده قرار داده به گونه ای که ایران کد تا پایان امسال در نظام مالیات بر ارزش افزوده عملیاتی شود.

وی گفت: شرکت های پخش کالادر کشور نیز از این پس صرفا مجاز به پخش و توزیع کالاهای دارای کد ملی کالاهستند و هرگونه توزیع کالادر گروه های مختلف کالایی بدون ایران کد از تاریخی که وزارت بازرگانی اعلام خواهد کرد، تخلف تلقی شده و مشمول قانون تعزیرات حکومتی است.