آرشیو پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۲۴۹۹
جهان
۶

کوتاه از جهان

پایان بحران سیاسی زیمبابوه

جام جم آنلاین: مورگان تسوانگیری، رهبر اپوزیسیون زیمبابوه سرانجام پس از توافق با رابرت موگابه، رئیس جمهور کهنه کار این کشور روز گذشته به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت وحدت ملی زیمبابوه بر اساس توافقنامه تقسیم قدرت 15 سپتامبر گذشته، با مشارکت احزاب اپوزیسیون دولت موگابه تشکیل خواهد شد.بر این اساس موگابه 85 ساله که از سال 1980 پس از اعلام استقلال این کشور از انگلیس قدرت را در دست گرفت همچنان رئیس جمهور زیمبابوه خواهد بود.

قطع روابط موریتانی با رژیم صهیونیستی

جام جم آنلاین: ژنرال محمد ولد عبدالعزیز، رئیس شورای نظامی موریتانی اعلام کرد کشورش هیچ تعاملی با رژیم صهیونیستی نداشته و روابط خود با تل آویو را قطع کرده است.

عبدالعزیز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: سفارت موریتانی در تل آویو نیز تعطیل شده و تمامی کارکنانش به کشور فراخوانده شده اند.موریتانی و قطر در اجلاس 27 دی در دوحه، پایتخت قطر از تصمیم شان برای قطع رابطه با تل آویو در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خبر دادند.

اظهارات تازه سارکوزی درباره عراق

جام جم آنلاین: نیکولاسارکوزی، رئیس جمهور فرانسه دیروز در پایان سفرش به عراق و در بدو ورود به مسقط، پایتخت عمان بر نقش عراق در ایجاد توازن منطقه ای تاکید کرد.

به گزارش روزنامه الغد چاپ اردن سارکوزی در اظهارات خود در مسقط، تقسیم عراق را به دلیل اختلافات قومی و مذهبی فاجعه بار خواند.او بی آن که به دلیل طرح چنین مساله ای اشاره کند، تصریح کرد پاریس اطمینان دارد عراق حاکمیت خود را باز می یابد و دموکراسی در این کشور برقرار خواهد شد.

تعطیل عمومی لبنان در سالروز ترور حریری

جام جم آنلاین: دولت لبنان در آستانه سالگرد ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید این کشور همگام با نهادهای غیردولتی در لبنان روز شنبه را تعطیل عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این روز، برپایی مراسم سالگرد حریری با حضور ساکنان بیروت، پایتخت در میدان شهدای این شهر پیش بینی شده است.

سالروز ترور حریری در حالی برگزار می شود که سازمان ملل اعلام کرده دادگاه رسیدگی به این ترور به زودی و حداکثر تا ژوئن امسال تشکیل می شود.