آرشیو یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۱۷۴۴
مسکن و عمران
۷
اشاره

با گذشت دو ماه از تعلیق شناسنامه فنی

معاون شهردار بی خبر است

گروه مسکن- در حالی که بیش از 2 ماه از توقف اجرای طرح شناسنامه فنی می گذرد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جدیدترین مصاحبه خود که روز گذشته منتشر شد، از اجرای این طرح در تهران به عنوان فعالیتی جدید! سخن گفته است.

دکتر هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که به تازگی این مسوولیت را برعهده گرفته است، به سایت شهرداری تهران (سما) گفته است: برای ارتقای کیفیت ساختمان ها، قرارداد چهارجانبه ای میان شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی و شورای شهر منعقد شده است و براساس آن ساختمان های بالاتر از سه هزار متر زیربنا برای کنترل همه مراحل مربوط به ساخت و ساز به سازمان نظام مهندسی ارجاع می شوند.

معاون شهردار تهران در حالی از اجرای این طرح خبر داده است که صدور شناسنامه فنی ساختمان بیش از دو ماه است متوقف شده و حتی برای بررسی راهکارهای اجرایی مجدد آن چهارشنبه هفته گذشته جلسه ای در وزارت مسکن و شهرسازی ترتیب داده شد؛ جلسه ای که به دلیل عدم حضور هیربد معصومی برگزار نشد. بنابرگزارش منابع مطلع، عدم کفایت و بازخوردهای منفی از اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان در کنار عدم هماهنگی نهادهای چهارگانه مسوول در اجرای طرح و فشارهایی از جانب عوامل ساخت و ساز باعث توقف اجباری صدور شناسنامه فنی ساختمان عنوان می کنند.

شناسنامه فنی پروسه ای برای ساخت و ساز در تهران تعریف کرده که عدم رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان و استانداردهای کیفی و فنی در تمام مراحل ساخت به راحتی قابل شناسایی و پیگیری است، به طوری که هر گونه خطای فنی و محاسباتی توسط مهندس ناظر یا مجری می تواند به عدم صدور پایان کار برای ساختمان منجر شود.

طرح شناسنامه فنی ساختمان 6 ماه در تهران اجرا شد و در این 6 ماه فقط مالکان 73 ساختمان مجبور شدند آن را برای ساخت به کار گیرند. در حالی که در همین مدت حدود هزار فقره پروانه ساختمانی مشمول رعایت شناسنامه فنی صادر شده بود.