آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۶۶۵۲
اقتصادی
۴

کمیسیون ویژه مجلس مصوب کرد: پیشنهاد پرداخت ماهانه 22 هزار تومان یارانه نقدی به 5 دهک اول جامعه

بر اساس تازه ترین مصوبات کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس که به کمیسیون تلفیق ارائه شده، سهم هر ایرانی از آزادسازی قیمتها ماهانه 22 هزار تومان برای 5 دهک اول پیشنهاد شد.

حسن ونایی عضو دو کمیسیون برنامه وبودجه و تلفیق در گفتگو با فارس در خصوص آخرین مصوبات کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس که برای رای گیری استمزاجی به کمیسیون تلفیق ارائه شد ولی هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسید، اظهار داشت: در حال حاضر تا سقف 20 هزار میلیارد تومان از محل لایحه هدفمند کردن یارانه ها درآمد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: براین اساس در سال آینده بنزین تک نرخی به ازای هر لیتر 350 تومان با حذف سهمیه بندی، گازوئیل با کارت هوشمند برای حمل ونقل عمومی به ازای هر لیتر 100 تومان، مازوت و گازوئیل برای نیروگاه ها لیتری 120 تومان و گاز نیروگاه ها نیز متر مکعبی 120 تومان در نظر گرفته شده است.

ونایی یادآور شد: نفت سفید و گاز مایع نیز به ازای هر لیتر 80 تومان در کمیسیون ویژه مجلس تصویب شده است. در این زمینه تخفیفاتی نیز دیده شده که میانگین هر متر مکعب گاز خانگی 100 تومان با رعایت الگوی مصرف و براساس دهکهای درآمدی در نظر گرفته شده است. این تخفیف برای دهک اول متر مکعبی 85 تومان و دهکهای بالاتر نیز به صورت پلکانی محاسبه می شود. به گفته وی، برای امور آموزشی، پژوهشی، مدارس علوم دینی، مراکز خیریه شبانه روزی، معلولین، سالمندان، ایتام، امور درمانی، نانواییها، بخش کشاورزی و حوزه های زیرمجموعه قیمت گاز متر مکعبی 30 تومان تصویب شده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: برای مساجد، مصلاها، حسینیه ها، تکایا، امامزاده ها، اماکن مذهبی و اقلیت های دینی با رعایت الگوی مصرف گاز متر مکعبی 30 تومان و بالای الگوی مصرف 80 تومان خواهد بود