آرشیو یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۴۱۵۶
ورزشی
۲۴

«بلغاری ماجراجو» حریف اناند شد

وسه لین توپالوف شطرنج باز برجسته بلغاری در مرحله نیمه نهایی مسابقات شطرنج آماتوری قهرمانی جهان 2009 بر گاتا کامسکی بازیگر روسی الاصل تیم امریکا چیره شد و به فینال رسید تا بر سرعنوان قهرمانی دنیا در این ورزش فکری و سنگین و معمولا طولانی، با قهرمان فعلی جهان «ویس واناتان اناند» از هند مصاف بدهد.رویارویی توپالوف و کامسکی برای 8 بازی طراحی شده بود اما وقتی توپالوف «ریسکی و خطرجو» در بازی هفتم بر حریف محتاط خود غلبه کرد و 2‎/5 4‎/5 پیش افتاد، در عمل بازی هشتم (و آخر) را بی تاثیر و منتفی و کار را تمام کرد.

از قبل هم قرار بود هر کس زودتر صاحب 4‎/5 پوئن شود، پیروزی کلی را هم تصاحب کند.

در 6 دیدار قبلی بین دو شطرنج باز که در سرزمین توپالوف (شهر صوفیا) برگزار می شد، این شطرنج باز ماجراجو در دو دیدار برنده شده، در سه مسابقه به تساوی رسیده و فقط در یک بازی تن به شکست داده بود. توپالوف که 33 ساله است، حتی پیشینه کسب عنوان قهرمانی جهان را هم دارد و چیزی که او را چه در گذشته و چه در دوره جاری به پیش رانده و به اهدافش رسانده، بازی هایی ریسکی و ماجراجویانه است. او بر اثر جواب دادن همین سیاست ها در جدول جهانی فدراسیون بین المللی شطرنج (Fide) نیز رتبه اول را دارا است و بنابراین حق دارد که با فرد صاحب عنوان جهانی از دیدگاه این نهاد یعنی آناند مسابقه بدهد. این در حالی است که آناند با قوه مدیریت بیشتر در هر دو دوره آخر پیکارهای شطرنج آماتوری قهرمانی جهان عنوان نخست را کسب کرده است.

کامسکی که مغلوب توپالوف شد و به تبع آن از رویارویی با قهرمان هندی باز ماند، 20 سال پیش به عنوان پدیده جدید شطرنج جهان معرفی شد و از روسیه به امریکا کوچ کرد، اما از آن پس روبه نزول داشته به طوری که اینک در جدول فیده صاحب رتبه ای بالاتر از هفدهمی نیست.