آرشیو سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۱۹۳۱۳
صفحه آخر
۱۶

رئیس جمهور گینه بیسائو در جریان کودتای نظامی به قتل رسید

نظامیان گینه بیسائو روز دوشنبه به انتقام کشته شدن رئیس ستاد مشترک، رئیس جمهور کشورشان را کشتند.

به گزارش خبرگزاری ها، این اتفاق یک روز پس از آن صورت گرفت که «تاگمه ناوایی» رئیس ستاد مشترک ارتش گینه بیسائو یکشنبه شب بر اثر انفجار بمب در دفتر کار خود زخمی و بر اثر شدت جراحات کشته شد.

این در حالی است که «زامورا ایندوتا» سخنگوی ارتش گینه بیسائو به خبرگزاری فرانسه گفت: سربازان این کشور، ساعاتی پس از کشته شدن رئیس ستاد مشترک، پرزیدنت «ژوائو برناردو وییرا» را هنگام تلاش برای فرار از دست سربازان نزدیک به رئیس ستاد مشترک در نزدیکی خانه اش، از پای درآوردند.

در همین حال به گفته تحلیل گران، چندین هفته تنش بین طرفداران رئیس جمهور گینه بیسائو و فرماندهی ارتش، به بروز درگیری در پایتخت این کشور در روز یکشنبه منجر شد.

ژوائو برناردو وییرا 69 ساله طی حدود 23 سال گذشته هر از گاهی رئیس جمهور گینه بیسائو بود و پس از انتخابات سال 2005 و شش سال پس از این که وی در پایان جنگ داخلی کشور از قدرت برکنار شده بود، به ریاست جمهوری بازگشت.

کودتای ارتش در حالی صورت می گیرد که کودتاچیان ادعا دارند؛ رئیس جمهور مقتول از هرگونه حرکت سازندگی در این کشور کوچک جلوگیری می کرده است.

تحلیل گران سیاسی معتقدند، بی ثباتی سیاسی در سال های اخیر، در این کشور بسیار افزایش یافته است بویژه این که، باندهای قاچاق مواد مخدر از ضعف پلیس در کنترل سواحل و بنادر و فرودگاه ها برای قاچاق کوکائین از طریق آفریقا به اروپا سوءاستفاده کرده اند.

کشته شدن رئیس ستاد مشترک، پنجمین خشونت متوالی طی چهار ماه گذشته در این کشور است که در راستای اختلافات شدید بین ارتش، ریاست جمهوری و وزارت کشور گینه صورت گرفته است.