آرشیو سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۲۵۸۰
اقتصادی
۵

فرصت سوزی های اقتصادی در 3 سال اخیر

معاون پژوهشی مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه در سه سال گذشته، رشد اقتصادی مورد هدف سند چشم انداز محقق نشد. به گزارش ایلنا، محمد باقر نوبخت اظهار داشت: بعد از تصویب سند چشم انداز در ایران، کشورهای منطقه نیز بیکار ننشستند و آنها هم اقدام به تصویب سند بالادستی کردند.وی افزود: در سه سالی که از ابلاغ سند چشم انداز می گذرد باید تامل کرد که آیا رشد اقتصادی با هدف رفیعی که در نظر گرفته شده بود رسیده است؟ آیا عدالت اجتماعی، ضریب جینی و نسبت دهک ها محقق شد؟ نوبخت تصریح کرد: آنچه رهبری اعلام کردند یک راهکار اجرایی برای ماست و برای اینکه ارادتمندی خود را به رهبری نشان دهیم باید سوال کنیم که چرا اهداف سند چشم انداز محقق نشد؟وی با بیان اینکه در این سه سال اهداف رشد اقتصادی و ضریب جینی محقق نشد عنوان کرد: کاهش ضریب جینی، نشان دهنده عدالت است اما این ضریب در سه سال گذشته افزایش یافته و این نشان دهنده بدتر شدن این مسیر است. نوبخت تاکید کرد: کسانی که به دنبال عدالت هستند باید نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند زیرا ما نسبت به کشورهای منطقه نیز عقب تر هستیم.در سه سال گذشته یک موقعیت و فرصت کم نظیر برای کشور پیش آمد و آن، افزایش درآمدهای نفتی حدود 260 میلیارد تومان براساس گزارش رسمی بانک مرکزی بود. وی خاطرنشان کرد: اگر این درآمدها منجر به سرمایه گذاری می شد باید حداقل رشد اقتصادی 12 درصد را برای کشور به ارمغان می آورد.

وی با اشاره به واگذاری های انجام شده براساس سیاست های اصل 44 اظهار داشت: اگرچه سهام، واگذار شد اما ترکیب واگذاری، منجر به خصوصی سازی نشد. زیرا براساس اصل44، نتیجه واگذاری باید منجر به بهبود بهره وری می شد اما چنین نشد.

بخشی از سهام در قالب سهام عدالت واگذار شد که هدف آنها فقط پرداخت سود است در حالی که در ترکیب این واگذاری ها کسی به دنبال حل مشکلات مدیریتی نیست.