آرشیو پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۶۶۵۸
شهرستان ها
۶

رئیس اداره منابع طبیعی اردبیل: طرح مرتعداری در 4 هزار هکتار از مراتع اردبیل در حال اجراست

اردبیل-خبرنگاررسالت:

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اردبیل گفت: در سال جاری در سطح 4 هزار و 395 هکتار طرح مرتعداری به منظور احیا و اصلاح مراتع اردبیل اجرا شده است.

علی حضرتی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: تحول در نظام دامداری سنتی متکی به مراتع، ایجاد تعادل در میزان تولید و مصرف علوفه در مراتع، بکارگیری دانش و سرمایه در اعمال مدیریت پایدار، برنامه ریزی برای احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری پایدار اقتصادی در عرصه های مرتعی از جمله اهداف طرح های مرتعداری است.

وی با اشاره به اجرای طرح کودپاشی مراتع شهرستان اردبیل، گفت: در سال جاری 75 هکتار از مراتع قره گل، باتمان بلاغی، 45 هکتار از مراتع شریف بیگلو، 60 هکتار از مراتع قاشقابلاغ و 45 هکتار از مراتع آماده ده در کل به تعداد 270 هکتار عملیات کودپاشی مراتع اجرا شده است.

رئیس منابع طبیعی اردبیل کپه کاری و کشت منظم در مراتع را از دیگر برنامه های اجرا شده در سال جاری عنوان کرد و افزود: به منظور احیای مراتع و افزایش گونه های خوشخور در مراتع اقدام به کشت مستقیم یا کپه کاری در سطح 37 هکتار از اراضی تخریبی روستای شریف بیگلو نمودیم، بطوری که اجرای این عملیات باعث افزایش تولید علوفه در مراتع به میزان 500 کیلوگرم در هکتار شده است.

حضرتی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از نابودی گیاهان مرتعی و همچنین رشد و تولید گیاهان جوان عملیات قرق مراتع در سطح یک هزار و 118 هکتار مراتع و عملیات بذرپاشی در سطح 35 هکتار در شهرستان اردبیل انجام شده است.

وی یکی از عوامل عمده تخریب مراتع شهرستان اردبیل را رعایت نشدن مدیریت چرا و کنترل پروانه عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از تخریب مراتع اقدام به اجرای کنترل پروانه و اجرای پروژه مدیریت چرا در سطح مراتع ممیزی شده بمساحت 25 هزار هکتار نمودیم.