آرشیو چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۰
جهان
۳

اخبار کوتاه

35 کشته و زخمی در حمله انتحاری سریلانکا

ایسنا: یک مقام پلیس محلی سریلانکا گفت در یک بمبگذاری انتحاری در جنوب سریلانکا دست کم 15 تن کشته و 20 تن از جمله دو وزیر دولت زخمی شدند. برخی منابع آمار زخمی ها را 35 تن اعلام کردند. این مقام سریلانکایی گفت: ماهیندا ویجسکرا وزیر خدمات پستی و ماهیندا یاپا آبیواردنا وزیر فرهنگ در این انفجار زخمی شدند. وی افزود: وزیر خدمات پستی سریلانکا در یک بیمارستان محلی تحت مراقبت ویژه است. این حمله هنگامی رخ داد که چند سیاستمدار در یک گردهمایی در شهر آلورسا 160 کیلومتری جنوب کلمبو (پایتخت سریلانکا) حضور یافته بودند.

خنثی سازی طرح ترور اردوغان

ایسنا: مقام های امنیتی ترکیه طرح سوء قصد به جان نخست وزیر این کشور را خنثی کردند. سازمان های امنیتی ترکیه یک زن و چهار مرد را به اتهام برنامه ریزی برای ترور رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مراسم مبارزات انتخاباتی اش دستگیر کردند. سازمان های امنیتی این متهمان را با سازمان تروریستی ارگنه کن مرتبط دانستند که به برنامه ریزی جهت کودتا علیه دولت اردوغان و ترور وی متهم است و هم اکنون تحقیقات درخصوص این گروه در جریان است. نخست وزیر ترکیه دو روز پیش اعلام کرده بود به دلیل تحقیقات در حال جریان درخصوص پرونده سازمان ارگنه کن با تهدیدهای داخلی و خارجی روبه رو شده و زندگی اش در خطر است.

عقد قرارداد نظامی میان روسیه و لیبی

فارس: به گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، لیبی قرارداد خرید سه فروند ناوچه موشک انداز «مولنیا» به ارزش 200 میلیون دلار منعقد کرده است که در نوع خود از بزرگ ترین معامله های نظامی با این کشور محسوب می شود. بنا بر این گزارش قرارداد لیبی حدود 150 میلیون دلار ارزیابی می شود که با در نظر گرفتن تسلیحات و قطعات یدکی ارزش آن می تواند تا 200 میلیون دلار هم افزایش یابد. همکاری های فنی- نظامی روسیه با لیبی بعد از سفر «ولادیمیر پوتین» نخست وزیر روسیه به لیبی در ماه آوریل سال گذشته و سفر «معمر القذافی» رهبر لیبی طی ماه اکتبر سال پیش به روسیه از سر گرفته شد. ریانووستی افزود: در جریان سفر پوتین توافقنامه بخشش بدهی های لیبی به ارزش 6/4 میلیارد دلار در عوض عقد معاملات جدید امضا شد که سهم معاملات در زمینه همکاری های فنی- نظامی تا 2 میلیارد دلار باید برسد.