آرشیو پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۴۱۶۶
بین الملل
۲۳

شرط بشار اسد برای مذاکره با اسرائیل

پس از برگزاری چهار دوره مذاکرات غیرمستقیم میان سوریه و رژیم صهیونیستی دو طرف نتوانستند در قبال برخی مسائل مانند عقب نشینی اسرائیل از بلندی های جولان به توافق برسند.

با این حال بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد اگر امریکا به عنوان یک میانجی عمل کند، دمشق آماده است به طور مستقیم با تل آویو وارد مذاکرات صلح شود.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه ای که در روزنامه آساهی شیمون چاپ توکیو به چاپ رسید ضمن استقبال از روی کارآمدن دولت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا تاکید کرد: ما می خواهیم امریکا در مذاکرات برای صلح منطقه مشارکت داشته باشد، لیکن وی خاطرنشان کرد بلندی های جولان که هم اکنون در اشغال اسرائیل است، باید به سوریه بازگردانده شود. بشار اسد در این مصاحبه در همین حال تاکید کرد هرگونه پیشرفت در چنین مذاکراتی به دولت آینده اسرائیل بستگی دارد. پیشتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر منتخب رژیم صهیونیستی قبل از انتخاب شدنش به مقامات سوری وعده داد که او برافروزنده آتش جنگ با سوریه نخواهد بود و علاقه مند به یک سازش جدی با سوریه است. یکی از موضوعات اشاره شده در پیام نتانیاهو به مقامات سوری، تمایل وی به حل مسئله کشتزارهای شبعا و موضوع دهکده فجر در مرز فلسطین اشغالی - لبنان بوده است.