آرشیو دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۱۷۵۹
مسکن و عمران
۷
اشاره

رکود مسکن اقتصاد کشور را تهدید می کند

رییس انجمن انبوه سازان با انتقاد از مصاحبه هایی که در آن مسوولان مرتب از کاهش بیشتر قیمت مسکن در ماه های آینده سخن می گویند، رکود مسکن را تهدید جدی برای اقتصاد کشور عنوان کرد.

مجتبی بیگدلی در میزگردی که در محل خبرگزاری فارس با موضوع «هم اندیشی و بررسی کنترل سوداگری در بازار مسکن» برگزار شد، به نسبت دادن واژه سوداگری به سازندگان ایراد گرفت و برخوردهای پلیسی و امنیتی با صنعت ساختمان را به ضرر تولید دانست.

بیگدلی افزود: متاسفانه دوران رکود به دلیل همزمان شدن با طرح مسکن مهر و تعطیل شدن وام مسکن از سوی بانک ها، تشدید شد و رکود در صنعت ساختمان باعث رکود در مشاغل مرتبط با این موضوع شد.

وی افزود: این را نمی توانیم کتمان کنیم که برخورد با بازار مسکن به صورت آزمون و خطایی انجام شده و مشکلاتی که بر سر راه تولید مسکن قرار دارد، بخشی ناشی از مصاحبه های مکرر نسنجیده است که مرتب اعلام می کنند، قیمت مسکن باز هم کاهش خواهد یافت.

وی گفت: اخیرا برخی از همکاران ما برای جلب سرمایه گذاران روسی در بازار مسکن ایران مذاکره کردند که آنها نیز گفته اند، وقتی مرتب در کشور ایران اعلام می شود که قیمت مسکن باز هم کاهش می یابد، ما چگونه اطمینان به حضور در بازار مسکن ایران داشته باشیم.

دبیر کانون کارفرمایان استان قم در ادامه تصریح کرد: من اکنون تولید کننده های مسکن فراوانی را می شناسم که پول قسط وام خود را ندارند؛ در حالی که به شرکت آمونای مالزی هم زمین مجانی و هم تضمین خرید برای مسکن آن ها داده می شود و سوال این است که چرا دولت این تضمین خرید را برای انبوه سازان داخلی قرار نمی دهد؟

وی افزود: برخی از کارشناسی های غلط در مورد مسکن، پشت درهای بسته گرفته می شود و از سازندگان مسکن نظرخواهی نمی کنند.