آرشیو سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۴۱۶۹
اجتماعی
۴

اعتیاد به خرید

راضیه حبیبی

امروزه همه افراد تا حد زیادی توسط تبلیغات گوناگون احاطه شده اند. تبلیغاتی که به نحوی به افراد القا می کنند با خرید کالاهای گوناگون می توانند احساس رضایت بیشتری داشته باشند. وجود این تبلیغات موجب ایجاد موج مصرف گرایی در جامعه می شود و در چنین فضایی بروز پدیده ای مانند اعتیاد به خرید چندان دور از ذهن نیست.

افرادی که اعتیاد به خرید کردن دارند غالبا از مشکلات دیگری مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات تغذیه ای و مانند آن رنج می برند.

در واقع این افراد خرید کردن را برای برطرف کردن نیازهای روزمره انجام نمی دهند بلکه خرید کردن را تنها راه ممکن برای مقابله با اضطراب و درگیری های ذهنی، افکار منفی، خشم و بی حوصلگی می دانند. اما متاسفانه خرید کردن نیز نمی تواند راه رهایی این افراد از افکار و احساسات منفی شان باشد زیرا مدتی پس از خرید کردن متوجه می شوند کالای خریداری شده کاربرد چندانی برای آنان ندارد. در نتیجه دوباره در احساس گناه، سرخوردگی و افسردگی غوطه ور می شوند و برای به دست آوردن روحیه خوب باز هم به خرید می روند و این چرخه همین طور ادامه دارد تا جایی که افراد معتاد به خرید دیگر قادر به کنترل خریدهایشان نخواهند بود.

اعتیاد به خرید معمولا در اواخر دوره نوجوانی و یا اوایل جوانی در افراد شکل می گیرد و در نهایت موجب ورشکستگی مالی و لطمه دیدن روابط اجتماعی فرد می شود.

اگر شما نیز از افرادی هستید که به شکل افراطی به خرید کردن می پردازید، بهتر است برای حل این مشکل از یک مشاور کمک بگیرید یا با استفاده از کتاب های مناسب یا گروه های خودیاری به آموختن مهارت های مقابله با اضطراب و افسردگی و افکار منفی بپردازید. در این صورت دیگر خرید کردن تنها راه مقابله شما با احساسات منفی نخواهد بود. همچنین می توانید زمانی که می خواهید بدون قصد خرید کردن از منزل خارج شوید پول زیاد یا کارت اعتباری به همراه خود نبرید و اگر تصمیم به خرید کردن دارید بهتر است به جای آنکه تنها به خرید بروید از فردی که می دانید اعتیاد به خرید ندارد درخواست کنید تا شما را همراهی کند.