آرشیو سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۴۱۶۹
بین الملل
۲۷

ائتلاف راستگرایان افراطی اسرائیل

گروه بین الملل خبر ائتلاف دو جریان افراطی به رهبری اویگدور لیبرمن و بنیامین نتانیاهو، تیتر اول اخبار محافل خاورمیانه را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مری رحمان» سخنگوی حزب لیکود در پایان مذاکرات میان حزب خود و حزب اسرائیل خانه ما که چندین ساعت به طول انجامید، به خبرنگاران گفت: «حزب لیکود» و «اسرائیل خانه ما» بر سر تشکیل کابینه ائتلافی به توافق رسیدند. براساس این توافقنامه «اویگدور لیبرمن» رئیس حزب اسرائیل خانه ما، وزارت امور خارجه اسرائیل را بر عهده خواهد گرفت و وزارتخانه های امنیت داخلی، زیرساخت ها، گردشگری و مهاجران جدید به این حزب واگذار خواهد شد.

بنابراین گزارش، این نخستین توافقنامه نتانیاهو با حزب دیگر است که از سوی شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی مامور تشکیل کابینه جدید شده است. رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد که نتانیاهو امیدوار است طی روزهای آینده توافقنامه های ائتلاف را با احزاب دیگر امضا کند تا بتواند دولت ائتلافی خود را برای گرفتن رای اعتماد روز پنجشنبه به «کنیست» معرفی کند. در پی انتشار این خبر جنبش فتح و اتحادیه اروپا نسبت به این اقدام هشدار دادند. «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رفتار اروپا با کابینه ای که راه حل دو دولت را نپذیرد متفاوت خواهد بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که توسط سازمان فتح اداره می شود، در مورد پایان یافتن گفت وگوهای صلح با اسرائیل هشدار داد. بنابراعلام این تشکیلات، چنانچه بنیامین نتانیاهو، کابینه ای راستگرا تشکیل دهد، گفت وگوهای صلح به خطر می افتد.

تعویق جلسه کابینه رژیم صهیونیستی

جلسه کابینه رژیم صهیونیستی برای بحث و بررسی تبادل اسرا با گروه های مبارز فلسطینی، 24 ساعت به تعویق افتاد. در پی آغاز مذاکرات دو فرستاده رژیم صهیونیستی درباره تبادل اسرا که روز یکشنبه در مصر برگزار شد، مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کردند طی چند روز آتی درباره تبادل اسرا میان این رژیم و حماس تصمیم گیری خواهد شد. ایهود اولمرت نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی گفته بود کابینه روز دوشنبه طی جلسه ای ویژه گزارش این دو فرستاده را خواهد شنید و در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.